صفحه اصلي
دنیای اطلاع‌رسانی
الفبای حضور روابط‌عمومی‌ها در اینترنت

قسمت دوم

۴- مدیریت بحران آنلاین:
مدیریت یك بحران الكترونیكی از جمله وظایف روابط‌عمومی‌های آنلاین محسوب می‌شود. به این منظور، امور زیر باید مدنظر قرار گیرد تا در مواقع لازم استفاده‌ی بهینه را به‌كار بست.
- جمع‌آوری اطلاعات صحیح و غیرمتناقض
- شناسایی و تصحیح اطلاعات غلط و یا ناقص
- كنترل شایعات (شایعات در اینترنت به‌سرعت منتشر شده و بر سازمان‌ها تأثیر می‌گذارند.)
- دسترسی سریع به رسانه‌ها و پاسخ به اتهامات غیرواقعی
*نكته: روابط‌عمومی‌های آنلاین باید یك برنامه‌ی مشخص كنترل انتقادات داشته باشند.
- كنترل شبه‌سایت‌ها و منتقدان
- یافتن سایت‌های دزدی (گاه برخی از سایت‌ها به‌ویژه در مورد وب‌سایت‌ بانك‌ها از شكل و شمایل یك بانك استفاده می‌شود تا به این ترتیب سر مخاطبان و مشتریان آن بانك كلاه گذاشته شود. شما باید این سایت‌ها را شناسایی كرده و نسبت به تمهیدات اطلاع‌رسانی و در صورت نیاز قضایی اقدامات لازم را به‌عمل آورید.)

۵- رویدادهای آنلاین:
مراسم‌های آنلاین مانند مراسم‌های واقعی هستند با این تفاوت كه به سالن، هتل و هر گونه سفر و هزینه‌های سنگین احتیاجی ندارند.
در این مورد اقدامات زیر را در دستور كار بگذاری:
- تهیه‌ی برنامه‌ی مشخص برای سخنگوی سازمان
- تبلیغات (برنامه‌های آتی نمونه‌ی فیلم‌سازان)
- ملاقات‌های آنلاین زنده (متن، صوت، تصویر)
- نشست‌های خبری آنلاین برای مدیران

۶- تدوین استراتژی ترویج و توسعه:
روزانه هزاران سایت در اینترنت ظاهر می‌شوند. اما تنها تعداد كمی از آن‌ها دلیلی برای وجود و بقای خود دارند. در این مورد نیز پیشنهادات اولیه‌ای وجود دارد كه به برخی از آن‌ها در ادامه اشاره می‌شود.
- افزایش حضور از طریق طراحی مجدد، تغییر محتوا و فراپیوندها
- استراتژی مشخص در موتورهای جستجو
- تمركز روی مخاطبان خاص
- تلیغات مستقیم روی سایت‌های همسو و مكان‌هایی كه مخاطبان بالقوه در آن‌جا پرسه می‌زنند.

ترویج سایت در حقیقت رمز بقای آن است. اگرچه باید گفت چند سطری كه در بالا به آن اشاره شد در واقع امروزه به یك تخصص با حقوق و مزایای بالا تبدیل شده كه به آن Search Engine Optimization  گفته می‌شود. پس در این مورد كار را باید به كاردان بسپارید.

۷- سرمایه‌گذاری آنلاین:
روابط‌عمومی‌ها باید دائماً اطلاعاتی را برای مخاطبان خود فراهم كنند كه واقعاً مورد نیاز آن‌ها باشد.
- به‌روز نگه‌داشتن سایت
- شناسایی و پاسخ به پرسش‌ها و نیازهای تكراری (كاهش تماس‌های حضوری)
- كنترل شایعات
- تماس مستقیم و سریع با مخاطبان خاص (e-mail)
- برقراری امكان گفت‌وگوهای مجازی با مقامات سازمان (SyberChat)
- ارسال مكرر خبرنامه و اطلاعات برای مخاطبان مشخص

به‌هر ترتیب اگر می‌خواهید با مخاطبان خود ارتباط سریع و مؤثر داشته باشید آنلاین شوید.

۸- همكاری با سایت‌های مرتبط:
- تبادل پیوندهای متقابل در مكان‌های متناسب مانند رابطه‌ی یك ناشر با كتاب‌فروش
- تماس مدیران سایت‌های مرتبط برای افزایش تبادلات
*نكته: برای یافتن سایت‌های مرتبط باید بازخوردها بررسی شود. یعنی شما ارتباطی را كه برقرار می‌كنید باید با استفاده از روش‌های فنی میزان جذب مخاطب از آن طریق را نیز بررسی كنید تا سرمایه‌ی سازمان خود را به‌هدر ندهید. /ه.د

علی شمیرانی

منبع: روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار