صفحه اصلي
دنیای اطلاع‌رسانی
الفبای حضور روابط‌عمومی‌ها در اینترنت

قسمت اول

   مدیر روابط‌عمومی جنرال‌موتورز: اینترنت به‌زودی مهم‌ترین و اصلی‌ترین ابزار كاری ما خواهد شد.

دلیل این اظهارنظر، گزارش نتایج یك تحقیق از این شركت و شركت‌هایی چون فورد، نیسان، و سایر است كه اعلام می‌كند اینترنت به این شركت‌ها كمك كرده تا بروشورها و كاتالوگ‌های كم‌تری چاپ كنند و آن‌ها را قادر ساخته این تصاویر را از حالترایج سنتی به‌صورت دیجیتال تبدیلكرده و در وب‌سایت خود قرار دهند.

این روابط‌عمومی‌ها، هم‌اكنون قادر شده‌اند به درخواست‌های غیرممكن رسانه‌ها پاسخ داده و در زمان كوتاه با بهای ارزان، نیاز آن‌ها را تأمین كنند.

كاهش هزینه‌ها:
نتایج این تحقیق همچنین نشان داد سایت‌ها هزینه‌ی بالای روابط‌عمومی‌ها در زمینه‌ی ارسال اطلاعات محصولات جدید، بیوگرافی‌های اختصاصی، اطلاعات خبری، بروشورها و یافتن اطلاعاتی همچون نام‌ها و شماره‌های تماس مقامات و متن سخنرانی‌ها را كاهش داده است. ضمن آن‌كه حالااین اطلاعات از هر نقطه‌ی دنیا قابل دریافت است.

كمپانی Bell Atlantic هزینه‌های چاپ بروشورهای خود را به‌علت تهیه‌ی نسخه‌ی دیجیتال آن، ۵۰ درصد در سال گذشته كاهش داده است. سازندگان خودرو شاید بیشتر سودرا در استفاده از سایت‌ها و روابط‌عمومی‌های آنلاین برده‌اند. آن‌ها به‌طور میانگین حدود ۱۵۰ صفحه، عكس و بروشور برای بیش از ۲/۰۰۰ روزنامه‌نگار ارسال می‌كنند كه هر كدام ۲۰۰ دلار هزینه دربر دارد.

بنابراین جات تعجب نیست كه شركت جنرال موتورز بابت عرضه‌ی تصاویر شورلت‌های جدید خود از طریق اینترنت هزینه‌ی قابل ملاحظه‌ای را كاهش داد. اما سایر شركت‌ها همچون فورد، نیسان، تجربه‌های مشابهی در كسب سود از طریق سایت‌های خود دارند. آن‌ها با قرار دادن تصاویر و اطلاعات محصولات جدید خود در سایت‌هایشان به‌طور میانگین ۲۵ دلار بابت درخواست هر رسانه جهت دریافت اطلاعات، صرفه‌جویی كردند.

حالا اطلاعات مورد نظر این شركت‌ها مستقیماً به آدرس الكترونیكی روزنامه‌نگاران ارسال می‌شود كه این امر تأثیر مهمی بر زمان و هزینه‌ی آن‌ها داشته است.

***

همچنان‌كه نتایج این تحقیق نشان می‌دهد اینترنت، انقلابی بزرگ و عملی در كار روابط‌عمومی‌ها ایجاد كرده و این انقلاب نه‌تنها روش ارتباط روابط‌عمومی‌ها را تغییر داده بلكه طبیعت خود ارتباطات را نیز عوض كرده است.
اما روابط‌عمومی‌ها برای حضور مؤثر در اینترنت چه باید بكنند؟

۱- توسعه‌ی محتوای آنلاین:

- متن‌ها و اطلاعات:
متن‌ها و اطلاعات در واقع مهم‌ترین ابزار شما در سایت روابط‌عمومی محسوب می‌شود. بهاین ترتیب كه ارائه‌ی اطلاعاتكم‌اهمیت در جلوی دید مخاطب و اطلاعات پُرمراجعه دربدترین نقطه‌ی سایت می‌تواند موجب از دست رفتن مخاطب و سردرگمی ایشان شود. پس چینش اطلاعات در سایت از اهمیت بالایی برخورداراست.

- تصاویر با هدف پشتیبانی از متون:
هیچ‌چیز بدتر از این نیست كه در سایت یك روابط‌عمومی، عكس‌های مربوط به آن مجموعه به‌همراه تصاویر مدیران، یافت نشده و یا با كیفیت پایین در دسترس باشد.

- برنامه‌های شناسایی:
سایت یك روابط‌عمومی باید به‌علت و چرایی مراجعه‌ی یك بازدیدكننده از سایت كاملاً پاسخ دهد. پس تلاش كنید تا در اولویت‌بندی اطلاعات بهترین گزینه‌ها را انتخاب كنید.

* برنامه‌های پاسخی:
- دوگانگی امكان ارتباط با مراجعان، مخاطبان، دوستان و دشمنان:
مخاطبان شما دائماً به‌دنبال یافتن اطلاعات جدید هستند پس باید به هر ترتیب كه شده نیازهای جدید مخاطبان خود راشناسایی كرده و اطلاعات را در اختیار آن‌ها بگذارید. شك نداشته‌باشید كه اگر در این مورد كُندی بكنید احتمال این‌كه اطلاعات غلط یا ناقص سایت دیگری به‌عنوان مرجع، مورد استناد روزنامه‌های مختلف قرار گیرد وجود داشته و داستان پیشگیری بهتر از درمان است را نیز می‌دانید.

*سایر اطلاعات مورد نیاز:
- دائمی (شامل اطلاعات كلی از شكل و عملكرد سازمان، درج عكس، سمت و تلفن مقامات سازمان).
- موقت (شامل اطلاعات روزانه و اخبار)
مخاطب یك سایت به هر دو نوع اطلاعات نیاز دارد.

۲- ردیابی آنلاین:
دوستان، مخاطبان و دشمنان شما دائماً آنلاین بوده و بدون آن‌كه بدانید مشغول تبلیغ و یا تضعیف سازمان شما هستند. اما برای آن‌كه بفهمید این اتفاقات چگونه و در كجا ساخته و هدایت می‌شود با یك چالش مواجه هستید:
- چالش یافتن مخاطبان در دنیای وسیع اینترنت

راهكارها:
در این خصوص پیشنهادات زیر مطرح است:
- شناسایی سایت‌ها، وبلاگ‌ها، پورتال‌ها و اتاق‌های گفتگوی مرتبط با زمینه‌ی فعالیت سازمان شما
- یافتن روش‌های ارتباطی برای نفوذ و تأثیرگذاری (یادتان نرود كه این محیط مجازی دوطرفه بوده و شما نیز به‌عنوان یك مخاطب می‌توانید به‌نوعی در مباحث به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم شركت نمایید.
نكته: روزنامه‌نگاران و خبرنگاران همواره در اینترنت به‌دنبال نكته‌ی بحث‌برانگیز و سوژه هستند. پس شناسایی و یافتن سرنخ‌ها، هشدار مهمی جهت آمادگی در برابر داستان‌های جدید است.

۳- حضور فعال:
افزایش سایت‌ها، اخبار و اطلاعات دولتی لزوم حضور فعال روابط‌عمومی‌ها را در اینترنت كاملاً توجیه می‌كند. استفاده از روش‌های زیر، این كار را آسان می‌كند:
- تعقیب اخبار و رویدادها
- استفاده از جستجوگرها
- ارسال دائم اخبار و اطلاعات به مكان‌های مناسب
- تماس مستقیم با مخاطبان و منتقدان
- اینترنت، مكانی است كه امكان پاسخ فوری برخلاف رسانه‌های سنتی وجود دارد.
- انجام لابی‌های آنلاین:
كنترل دائم اخبار موجود در اینترنت از اصول پایه‌ای روابط‌عمومی‌های آنلاین است. اما این امر به‌تنهایی كافی نبوده و بایدتأثیر اطلاعات بر سازمان و یافتن راهكارهای احتمالی نیز بررسی شود.

ادامه دارد…

علی شمیرانی

منبع: روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار