صفحه اصلي
تقويم
گفتار
روش افزایش انگیزه برای ورزش

اگر نمیتوانید انگیزه ای برای ورزش پیدا كنید، شاید فعالیت مناسبی را انتخاب نكرده اید یا سابقا آن را دوست داشته اید اما حالا برایتان جذاب نیست.

همه میدانیم ورزش برایمان خوب است اما انجام مرتب ورزش، به این سادگی نیست. پایبندی به برنامه ورزشی برای بسیاری از ما كار سختی است. و هر بار صدایی درونمان میگوید امروز نه، اما فردا ورزش میكنم. انگیزه شما را به برنامه ورزشی پایبند میكند.

۱- اهداف عملی برای خود تعیین كنید. هدف رسیدن به تناسب اندام ممكن است فعلا برایتان خیلی سنگین باشد به خصوص اگر به تازگی میخواهید ورزش را شروع كنید. جرالد اندرس روانشناس ورزش، میگوید: “افراد تازه كار دوست دارند بهترین اهداف را برای خود در نظر بگیرند اما معمولا فشار زیادی بر آنها وارد شده و خسته میشوند.” بنابراین سعی نكنید با یك ساعت در روز، ورزش را شروع كنید. به جای این كار، اهداف قابل دستیابی و معقول تعیین كنید مثل دو تا سه مرتبه ورزش در هفته، هر بار به مدت بیست تا سی دقیقه.

۲- در برنامه جلو بروید. نمودار یا جدولی برای برنامه ورزشی خود داشته باشید، میتوانید آن را آنلاین تهیه كرده یا از كتابهای تناسب اندام استفاده كنید. به دنبال پیشروی در برنامه ورزشی خود باشید، خواه افزایش سرعت دویدن باشد یا تكرار بیشتر یا سِت های حركات ورزشی یا افزایش دفعات ورزش در هفته، در هر صورت به پیشرفت ادامه دهید.

۳- احساس گناه را كنار بگذارید. اندرس میگوید : واقع بین باشید، احتمال زیادی دارد كه یك یا دو روز را ورزش نكنید. اگر بپذیرید كه ممكن است از برنامه ورزشی خود گاهی عقب بیفتید، بهتر میتوانید از نظر روانی با پس روی های خود كنار بیایید و نگذارید مانعی برای پیشرفتتان شوند. نگذارید یك قدم اشتباه شما را تسلیم كند.

۴- فقط بر خودتان تمركز كنید. اندرس میگوید همیشه افرادی با تناسب اندام بهتر، انعطاف پذیرتر و ورزشكار تر از شما وجود دارند. خود را با بقیه مقایسه نكنید. نگذارید مقایسه باعث انحراف شما از اهدافتان شود. زمان و شیوه ورزش شما برای شرایط شما مناسب است، كاری به دیگران نداشته باشید.

۵- افراد حمایتگر داشته باشید. به دنبال افرادی باشید كه شما را به ادامه مسیر تشویق كنند. فرقی نمیكند این افراد دوستانتان باشند یا اعضای خانواده یا همكار یا همسایه، از آنها بخواهید شما را دلگرم كنند. آنها باید حمایتگر باشند نه منتقد. اگر قوت قلب مثبت و مفید تبدیل به انتقاد شد، با ملایمت به دوست خود بگویید نیازی به عیب جویی ندارید.

۶- ورزش را برای خود به فعالیتی جالب بدل كنید. اگر نمیتوانید انگیزه ای پیدا كنید، شاید فعالیت مناسبی را انتخاب نكرده اید یا سابقا آن را دوست داشته اید اما حالا برایتان جذاب نیست. فعالیتهایی را انتخاب كنید كه بیشتر از همه دوست دارید و برایتان لذت بخش است. به یاد داشته باشید ورزش نباید حتما در باشگاه انجام شود. شاید ترجیح بدهید به پیاده روی بروید.

۷- استراحت كنید. در هنگام ورزش چند دقیقه با خود صحبت كنید. شاید بخواهید ورزش را ادامه دهید، اگر نه، میتوانید به جای یك جلسه طولانی ورزش، مدت زمان آن را به چند جلسه در روز تقسیم كنید.

۸- ورزش را راحت و قابل دست یابی كنید. وقتی سرتان شلوغ است، لازم نیست زمان زیادی را صرف رفتن به باشگاه كنید. میتوانید به جای آن از فایلهای ویدئویی ورزش استفاده كنید. اگر برای ورزش در پایان روز خیلی خسته هستید، زنگ هشدار را صبح كمی زودتر كوك كنید و پیش از رفتن به محل كار، ورزش كنید.

۹- گذشته را فراموش كنید. شاید در كودكی زیاد ورزش نكرده اید اما آن سالها گذشته است. هدف شما اكنون برنده شدن در رقابت ورزشی نیست، شما ورزش میكنید تا سالم بمانید و از زندگی لذت ببرید.

۱۰- به خود پاداش بدهید. برای رسیدن به اهداف ورزشی به خود پاداش بدهید. پاداشهایی مانند ماساژ، لوازم شخصی، موسیقی جدید یا هر چیز دیگری كه از آن لذت میبرید برای تشویق و دلگرم كردنتان مفید هستند.

منبع: تربیت بدنی