صفحه اصلي
رویدادهای مرتبط با دانشگاه
رتبه بندی اساتید و دانشجویان براساس شاخص‌های بومی/ پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها مكمل یكدیگر باشند
دكتر فرهاد رهبر تاكید كرد:


رئیس واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی گفت: نگاه محققان، اعضای هیأت علمی و دانشجویان برای تولید محتوا باید نگاه به داخل، نگاه به مسئله كشور و حل مشكلات مردم باشد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی به نقل از واحد علوم و تحقیقات، دكتر فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه هیأت رئیسه واحد علوم و تحقیقات، گفت: با ترسیم نقشه راه و معماری پژوهش و فناوری، می‌توان علاوه بر استادان و دانشجویان علوم و تحقیقات، سایر محققان كشوری و دنیا را به تمركز بر روی حل مسئله‌ای كه مطرح می‌كنید، ترغیب كرد. در این چارچوب، اگر واحد علوم و تحقیقات به جای ۲ مجله نمایه شده در ISI ، ۱۰۰ مجله در ISI داشته باشد، می‌تواند جریان علمی كشور را مدیریت كند و تأثیر بالایی در هدایت جریان علمی دنیا داشته باشد.

وی تدوین شاخص‌های بومی حوزه علم و فناوری را از اجزای نقشه راه و معماری پژوهش و فناوری دانست و تصریح كرد: تاكید بر بومی‌سازی شاخص‌های حوزه علم و فناوری، به معنای نادیده گرفتن ظرفیت‌ها و قواعد بین‌المللی نیست، بلكه منظور این است كه مقهور شاخص‌های طراحی شده رتبه‌بندی‌های بین‌المللی هم نشویم و بدانیم ارزش تولیدات و مقاله‌های علمی در این است كه چقدر در راستای حل مشكلات مردم و جامعه مؤثر واقع می‌شوند.

دكتر فرهاد رهبر فاصله رتبه جمهوری اسلامی ایران در تولید علم جهانی و رتبه كشورمان در تولید علم مؤثر در حل مسئله را قابل تأمل دانست و گفت: پایان‌نامه‌های موازی یا بی‌ارتباط با همدیگر، گره‌ای از مسائل كشور باز نمی‌كنند بلكه انتظار این است كه پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها مكمل یكدیگر باشند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان كرد: ابتدا به دنبال ثروت‌آفرینی از تولیدات علمی برای خودمان باشیم و سپس اگر این تولید علم منجر به تولید یك محتوای بین‌المللی هم شد، در آن زمان گام مهمی برای حفظ یا بهبود موقعیت كشورمان در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی برداشته‌ایم.

وی با تاكید بر تبدیل فكرها و ایده‌ها به برنامه اقدام، عمل و اجرا در دانشگاه و ثروت‌آفرینی از تولیدات علمی، گفت: اگر استاد و دانشجوی ایرانی نتوانسته باشد از ایده و تحقیقی كه به مرحله تولید مقاله رسیده، ثروت‌آفرینی كند، آن مقاله برای محققان و بهره‌برداران در سطح بین‌الملل خیلی عالی محسوب می‌شود، ولی برای ایران به آن اندازه كه برای دیگران ارزشمند بوده، كارایی نداشته است.

رئیس واحد علوم و تحقیقات با تاكید بر تشویق استادانی كه در جریان تولید علم مشاركت دارند، خطاب به مدیران حوزه پژوهش و فناوری واحد علوم و تحقیقات گفت: اساتید و دانشجویان را براساس شاخص‌های بومی رتبه‌بندی كنید تا براساس این شاخص‌ها، پژوهشگران و فناوران برتر معرفی شوند.

دكتر فرهاد رهبر در پایان تاكید كرد: برای اینكه هدف را به دیگران نشان دهید باید شاخص‌گذاری حوزه پژوهش و فناوری را براساس شاخص‌های بومی انجام دهید تا بتوانیم راحت‌تر به هدف مورد نظر در داخل - كه حل مسائل كشور است - دستیابی پیدا كنیم. اگر فقط همان شاخص‌هایی كه امروز در صحنه بین‌الملل مطرح است را كپی كنید و به بومی‌گرایی توجه نداشته باشید، در واقع خود را درگیر مسابقه‌ای كرده‌اید كه مجانی دارید در آن می‌دوید، در حالی كه انتظار می‌رود قله‌ها هدف گرفته شوند و تیم‌ها از چند جبهه آماده شوند تا در قله به هم دست بدهند.

منبع: سازمان مركزی دانشگاه آزاد اسلامی