صفحهٔ اصلي
گفتار
۷ توصیه‌ی كلیدی برای مراقبت از كلیه‌ها.
به مناسبت فرارسیدن 19 اسفند روز جهانی كلیه.



۱- خود را عادت بدهید كه غذاهای كم‌نمك و كم سدیم بخورید. برای این منظور بیشتر غذاهای تازه را خریداری كنید. یادتان باشد سدیم جزیی از نمك طعام است و بیشتر به غذاهای بسته‌بندی شده افزوده می‌شود، بنابراین مصرف این گروه از مواد غذایی را به حداقل برسانید. در ضمن، روی برچسب مواد غذایی را بخوانید و از خریدن آنهایی كه میزان سدیم‌شان ۲۰ درصد یا بالاتر از این مقدار است، خودداری كنید زیرا این گروه از مواد غذایی پرسدیم محسوب می‌شوند. به علاوه برای طبخ غذا به جای نمك بیشتر از ادویه‌ها و سبزیجات معطر استفاده كنید.
۲- در مقدار و نوع منابع پروتئینی كمی وسواس به خرج دهید. برای این منظور، قبل از هر چیز ، وعده‌های كوچكی از منابع غذایی پروتئینی را انتخاب كنید. یادتان باشد منابع حیوانی شامل مرغ، ماهی، گوشت قرمز، تخم مرغ و لبنیات است. البته از انواع حبوبات، مغزها و غلات نیز می‌توان به عنوان منابع گیاهی پروتئین استفاده كرد.
۳- از مواد غذایی استفاده كنید كه برای قلبتان مفید هستند. می‌پرسید چرا؟ برای اینكه مصرف این گروه از مواد غذایی از تجمع چربی در دیواره‌ی عروق قلب و كلیه‌ها جلوگیری می‌كند و به این ترتیب احتمال بروز بیماری‌های كلیوی را به حداقل ممكن می‌رساند، بنابراین به جای سرخ‌كردن‌های عمیق از روش گریل كردن، بخار پز كردن و كباب كردن استفاده كنید. درضمن تا جایی كه می‌توانید چربی‌های گوشت را بگیرید و حتما پوست مرغ را جدا كنید. یادتان باشد خوردن میوه‌‌ها و سبزی‌های تازه، انواع لبنیات كم چرب و حبوبات در این خصوص مفید خواهند بود.
۴- اگر زمینه‌ی ابتلا به بیماری‌‌های كلیوی در خانواده‌تان وجود دارد از خوردن مواد غذایی فسفر دار دوری كنید. با این توصیه به استخوان‌ها و عروق خونی‌تان كمك كرده‌اید. یادتان باشد به بسیاری از مواد غذایی بسته‌بندی شده فسفر افزوده می‌شود و روی بسته‌بندی در قسمت اجزای تشكیل دهنده‌ با حروف اختصاری عبارت PHOS را می‌توانید ببینید. البته در مواد غذایی مانند انواع میوه‌ها، سبزی‌های تازه، برنج و ذرت حداقل فسفر و در گوشت قرمز، مرغ و ماهی و لبنیات، حبوبات، مغزها و نوشابه‌های كولادار فسفر فراوانی یافت می‌شود.
۵- در دریافت پتاسیم روزانه، دقت بیشتری به خرج دهید . قبل از هر چیز یادتان باشد كه پتاسیم برای بیماری‌هایی مانند فشار خون، مفید و برای نارسایی كلیه باید كنترل شده دریافت شود، اما در كل دریافت به اندازه‌ی این ماده‌ی مغذی به عضلات و اعصابتان كمك می‌كند. فراموش نكنید نمك‌های رژیمی مملو از پتاسیم هستند. البته  میوه‌هایی مانند انواع مركبات،موز و سبزیجاتی مانند گوجه فرنگی ، برنج قهوه‌ای ، سیب زمینی و لبنیات هم از منابع غنی وسیب ، هلو، هویج ، برنج سفید از منابع فقیر این ماده‌ی معدنی محسوب می‌شوند.
۶- آب را فراموش نكنید . آب از جمله نوشیدنی‌های بسیار مهمی است كه به حفظ سلامت كلیه‌ها كمك می‌كند بنابراین نصف وزنتان به پوند هر روز آب بنوشید به طور مثال اگر ۱۶۰ پوند وزن دارید باید ۸۰ اونس آب بنوشید كه حدودا معادل ۸ لیوان آب است.
۱ اونس= ۲۸۳ گرم ، ۱ پوند = ۴۵۳ گرم ، ۱ كیلوگرم = ۱ لیتر
۷- یك برنامه‌ی ورزشی منظم داشته باشید. ورزش با كاهش احتمال بروز اضافه وزن وبیماری‌های تاثیر گذار بر كلیه‌ها مانند فشار خون بالا، دیابت نوع دوم به هر چه سالم ماندن كلیه‌ها كمك می‌كند، بنابراین داشتن یك برنامه‌ی منظم ورزشی یك عادت مناسب و محافظت كننده‌ی كلیه‌ها خواهد بود.
وحید حقی - سلامت