صفحهٔ اصلي
گفتار
يافته هاي تازه محققان درباره خواص برخي مواد خوراكي
محققان می گویند به یافته های جدیدی در مورد خاصیت شادی آفرینی برخی خوراكی ها رسیده اند .



 محققان می گویند به یافته های جدیدی در مورد خاصیت شادی آفرینی برخی خوراكی ها رسیده اند . به نوشته شماره امروز روزنامه تایمز او ایندیا در اینترنت، تازه ترین تحقیقات دانشمندان در مورد خواص برخی مواد خوراكی و علت تمایل افراد به خوردن آنها در مواقعی كه دچار افسردگی هستند، حاكی است مصرف برخی مواد خوراكی مانند شكلات به طور موقت در فرد احساس آرامش ایجاد می كند اما از آنجائیكه این مواد قالبا دارای كالری، قند و چربی بالا هستند، برای سلامت انسان ضرر دارند. این روزنامه در ادامه به معرفی برخی مواد خوراكی می پردازد كه علاوه بر آنكه در انسان احساس شادی و آرامش ایجاد می كنند، برای سلامتی نیز مفید هستند.

برخی از این مواد عبارتند از: - شكلات تلخ: شكلات ها به طور كلی سرشار از مواد شیمیایی مانند سروتونین هستند كه در فرد احساس شادی ایجاد می كنند و از آنجائیكه شكلات های تلخ دارای كاكائوی بیشتر و قند كمتری هستند بهتر از سایر انواع شكلات هستند.

مواد آنتی اكسیدان و فلانوئیدی كه در شكلات تلخ وجود دارد، باعث كاهش احتمال تشكیل لخته خون، ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی می شود.البته از آنجائیكه خوردن بیش از حد هرماده خوراكی مضر است، افراد به ویژه آنها كه مراقب افزایش وزن خود هستند، باید در خوردن شكلات تلخ اعتدال را رعایت كنند.

ماست: ماست علاوه بر آنكه منبع پروتئین، كلسیم و ویتامین ب 12 است، دارای مقدار زیادی باكتری مفید نیز است.خوردن ماست برای گوارش و عفونت های معده مفید است و به تقویت سیستم دفاعی بدن كمك می كند.

به گفته محققان ،اگر به خوردن شیرینی اشتیاق دارید می توانید یك كاسه ماست به همراه یك قاشق عسل بخورید تا علاوه بر احساس شادی به سلامت خود نیز كمك كنید. سیب زمینی شیرین: این ماده غذایی به علت آنكه نیاز بدن به كربوهیدرات و قند را برطرف می كند، موجب كاهش استرس می شود بنابراین به جای خوردن شیرینی یا كیك، می توان سیب زمینی شیرین پخته، كبابی یا پوره شده مصرف كرد.

از آنجائیكه سیب زمینی شیرین سرشار از بتا كاروتن، انواع ویتامین و فیبر است كمك می كند تا مرحله تبدیل كربوهیدرات ها به آرامی انجام و قند مواد به آرامی آزاد شود، در نتیجه فرد برای مدت بیشتری احساس شادی می كند. اجیل: انواع اجیل مانند بادام، گردو، فندق و حتی بادام زمینی دارای مقدار زیادی ویتامین هستند.

بادام دارای سروتونین، ویتامین ای، ویتامین ب 2 و آنتی اكسیدان است كه سیستم ایمنی بدن را تقویت می كند.بادام همچنین آثار منفی استرس را كاهش می دهد. آب: با وجود آنكه آب جز مواد غذایی به حساب نمی آید اما در بهبود عملكرد بدن بسیار موثر است.

برای داشتن پوست، مو و چشمانی سالم فرد باید مقدار زیادی آب بنوشد و از آنجائیكه داشتن ظاهری مناسب در فرد احساس خوبی نیز ایجاد می كند، خوردن آب برای ایجاد احساس شادی لازم است.
كم آبی می تواند به استرس منجر شود.

ماهی: ماهی ها سرشار از اسید چرب امگا 3، پروتئین و به ویژه ویتامین ب 12 هستند كه نقش مهمی در تولید سروتونین یا هورمون شادی ایفا می كند.این هورمون احساسات فرد را متعادل نگه می دارد. مارچوبه: مارچوبه دارای مقدار زیادی اسید فولیك و منیزیم است كه در ایجاد آرامش مفید است.

علاوه بر آنكه كالری آن كم بوده و چربی و كلسترول هم ندارد.مارچوبه از خانواده تره فرنگی، سیر و پیاز است.مركبات: مركبات منبع غنی ویتامین ث هستند.آنها همچنین دارای آنتی اكسیدان هستند كه از تشكیل رادیكال های آزاد كه به تخریب سلول ها می پردازند، جلوگیری می كند.

در زمان استرس بدن مقدار بیشتری رادیكال آزاد تولید می كند و ویتامین ث موجود در مركبات می تواند از آثار مضر این رادیكال های آزاد بكاهد.ویتامین ث سیستم ایمنی بدن را تقویت می كند. سبزیجات: مصرف سبزیجات برای سلامت بدن لازم است.

به عنوان مثال بروكلی دارای ویتامین ب و اسید فولیك است كه به ایجاد آرامش كمك می كند.بسیاری از سبزیجات سبز برگ دارای پتاسیم هستند كه موجب آرامش فرد می شوند.

یك رژیم غذایی غنی از سبزیجات به فرد كمك می كند احساس خوبی داشته باشد. میوه های خشك :میوه های خشك به عنوان یك منبع قند طبیعی برای افرادی كه به خوردن مواد شیرین تمایل دارند، انتخاب مناسبی هستند.

میوه های خشك همچنین دارای ویتامین آ هستند كه تشكیل رادیكال های آزاد را مهار می كند و مقدار زیادی فیبر دارند كه گوارش را تسهیل می كند و جلوی ابتلا به یبوست را می گیرد.مشكلات گوارشی در فرد استرس ایجاد می كند در نتیجه خوردن برگه ها به فرد كمك می كند احساس شادی و سلامتی كند. 
واحد مركزی خبر