صفحهٔ اصلي
گفتار
10 توصیه برای پیشگیری از درد گردن
فرآیند فرسایشی دیسك بین ستون‌ مهره‌ها از سن 30 تا 40 سالگی آغاز می‌شود.



۱- هنگام راه رفتن یا نشستن سعی كنید بدن و سرتان را صاف نگه دارید به طوری كه سردر امتداد ستون فقرات قرار گیرد.
۲- هنگام كاركردن از خم كردن گردن با زاویه‌ی بیش از ۲۵ درجه‌ی سانتیگراد به مدت طولانی خودداری كنید زیرا خیلی از دردهای گردن ناشی از خم كردن مداوم گردن است.مثلا كاربران حرفه‌ای رایانه كه مجبورند ساعت‌ها در یك وضعیت نامناسب قرار گیرند، بهتر است ارتفاع صندلی‌شان را با صفحه‌ی مانیتور متناسب كنند.
۳- اگر هنگام كار با رایانه مجبورید سرتان رابیش از حد به صفحه نزدیك كنید، احتمال دارد دچار عیوب انكساری چشمی شده باشیدو با مراجعه به پزشك و استفاده از عینك یا تغییر نمره‌ی آن می‌توانید مشكل را به راحتی حل كنید.
۴- موقع خواندن كتاب یا روزنامه گردنتان را خم نكنید. روزنامه را بالاتر نگه دارید. به این ترتیب فشار كمتری به گردنتان وارد خواهد شد.
۵- بعضی‌ها هنگام مطالعه با شكم روی زمین می‌خوابند. در این حالت انحنای ایجاد شده در ستون فقرات پشت و گردن ممكن است باعث درد در ناحیه‌ی گردن شود.
۶- بروز گردن درد در دندان‌پزشكان بسیار شایع است. اگر دندان‌پزشك هستید، بهتر است نحوه‌ی نشستن صحیح را بیاموزید.سعی كنید تا حد امكان به بیمار نزدیك شوید. زاویه‌ی فك او را طوری تنظیم كنید كه نیاز نباشد تنه‌ی خودتان را خم كنید. استفاده از روشنایی ودید غیر مستقیم با آینه اهمیت زیادی در پیشگیری از دردهای عضلانی و درد ناشی از ستون مهره‌های گردنی دارد.
۷- در انتخاب بالش خود دقت و از گذاشتن بالش‌های بسیار نرم یا سفت زیر سرتان پرهیز كنید. ارتفاع بالش نباید زیاد باشد زیرا باعث ایجاد زاویه در ناحیه‌ی گردن می‌شود و می‌تواند مشكل‌ساز باشد.
۸- در مسافرت‌های طولانی یا وقتی مجبورید روی صندلی استراحت كنید، از بالش‌های طبی مخصصوص ( Cشكل) استفاده كنید تا فشار كمتری به گردنتان وارد شود.
۹- حین رانندگی صندلی را طوری تنظیم كنید تا به فرمان نزدیك‌تر شوید در غیر این صورت مجبور می‌شوید دستانتان را بیش از حد دراز كنید تا به فرمان برسانید. این كار معمولا به مهره‌های گردنی فشار وارد می‌كند وا باعث ایجاد درد خواهد شد.
۱۰- هنگام كار در حالت نشسته چند حركت كششی انجام بدهید. هر ساعت یكبار از جایتان بلند شویدو قدم بزنید. این كار بازده و كارآیی‌تان را نیز بالا می‌برد.
سلامت