صفحهٔ اصلي
گفتار
نوشیدن مایعات سرد چه خطری دارد؟
بسیاری از افراد در فصل گرما عادت دارند مایعات راخیلی سرد بنوشند و ...



بسیاری از افراد در فصل گرما عادت دارند مایعات را خیلی سرد بنوشند و وقتی از آنها خواسته می‌شود این عادتشان را تعدیل كنند ، می‌گویند تا به حال همیشه این كار را كرده‌اند و دچار هیچ مشكلی نشده‌اند؛ در صورتی كه هر افراط و تفریطی ، هر چند كم ، در آینده عواقبی را به دنبال خواهند داشت ؛ از جمله نوشیدن مایعات خیلی سرد، مخصوصا همراه غذا.
مایعات یا غذایی كه مصرف می‌شوند، بهتر است دمایی نزدیك به دمای بدن داشته باشند؛ یعنی غذاهای گرم باید گرم و غذاهای سرد باید سرد مصرف شوند، نه اینكه به شكل داغ یا یخ خورده شوند؛ یعنی دمای یك ماده‌ی غذایی یا نوشیدنی نباید خیلی با دمای بدن متفاوت بوده و بسیار بالا یا بسیار پایین باشد.
در صورت مصرف چنین غذاهایی بدن باید انرژی بیشتری مصرف كند تا دمای آن ماده‌ی غذایی را به دمای بدن برساند. 
انسان موجودی خونگرم است كه دمای بدنش تقریبا ۳۷ درجه است و در تمام شرایط باید این دما را حفظ كند. اگر فردی یك نوشیدنی خیلی سرد مصرف كند، بدنش مجبور به صرف انرژی بالایی برای هم‌دما كردن آن با دمای بدن می‌شود و آن گاه شروع به هضم و جذب آن می‌كند. 
در مورد مایعات داغ هم به همین ترتیب است؛ یعنی بدن  مجبور به از دست دادن انرژی بالا برای هم دما كردن آن با دمای بدن می‌شود.
از سوی دیگر، اگر به همراه غذاهای سنگین و سرخ شده، نوشیدنی‌های خیلی سرد میل شود، این موضوع بر روند هضم غذا تاثیر گذاشته و سبب دیر هضم شدن آن می‌شود. نكته‌ای  كه در اینجا باید روی آن تاكید شود، این است كه مایعات خنك مطبوع یا گرم مناسب، چنین اثری بر بدن ندارند، بلكه مایعات خیلی داغ یا خیلی سرد، این حالت را ایجاد می‌كنند.
همان طور كه گفته شد، مصرف مایعات با دمای بسیار پایین( مایعاتی كه به دمای صفر درجه رسیده باشند) سبب می‌شود در معده، تركیب آنها با چربی‌ها موجب لكه لكه شدن چربی‌ها شده و به حالت انجماد درآیند.این موضوع به هضم چربی لطمه وارد می‌كند؛ زیرا چربی برای هضم باید به اجزای سازنده تقسیم شده و بعد جذب شود اما وقتی كه تكه تكه منجمد می‌شود، جذب نشده و هضم آن طول خواهد كشید.
نكته‌ی دیگر مصرف مایعات یخ زده یا خیلی سرد می‌تواند مشكلات زیادی را به ویژه برای معده‌های حساس پیش آورد و به سوء هاضمه منجر شود. پس هرگز غذایتان رابا مایعات خیلی سرد و یا خیلی داغ میل نكنید.
دكتر خدیجه‌ی رحمانی- متخصص تغذیه