صفحهٔ اصلي
گفتار
ورزش، حال مغز را خوب می‌كند .


اگر تجربه‌ دویدن یا شنای طولانی داشته باشید، حتما با حال خوش بعدش هم آشنا هستید. ورزش كردن نه‌تنها وضعیت جسمی ما را بهتر می‌كند كه برای سلامت روانمان هم مفید است.

برای این كه تاثیر ورزش را بر سلامت روانتان ببینید، لازم نیست حتما حرفه‌ای باشید و با امكانات خاصی ورزش كنید. هر ورزشی هرچقدر هم اندك روی ذهن ما تاثیر می‌گذارد و كمك می‌كند با استرس‌های روزمره بهتر كنار بیاییم و در برابرشان مقاوم‌تر باشیم. حتی اگر مشكلات روانی جدی‌تری از استرس‌های روزمره داشته باشیم باز هم ورزش می‌تواند به كمكمان بیاید. اخیرا نتایج مطالعه‌ای نشان داد، شش هفته دوچرخه سواری یا تمرین وزنه‌برداری استرس و نگرانی زنانی را كه تشخیص اختلال اضطرابی دریافت كرده بودند، كاهش داده است.در آزمایش دیگری كه اخیرا برای سنجیدن تاثیر ورزش روی موش‌ها انجام شد، پژوهشگران در هر قفس یك موش پرخاشگر و یك موش آرام قرار دادند. بعضی موش‌های آرام قبل از این كه وارد قفس شوند به وسایل ورزشی مثل چرخ دویدن دسترسی داشتند و بعضی هم هیچ وسیله‌ای برای تحرك نداشتند. همه‌ موش‌های آرام از موش پرخاشگر می‌ترسیدند و گوشه‌ قفس در تاریكی پنهان می‌شدند و در برابرش مطیع بودند ولی موش‌های آرامی كه ورزش كرده بودند، بیشتر از موش‌هایی كه ورزش نكرده بودند، در برابر موش پرخاشگر از پس خودشان برمی‌آمدند و وقتی دوباره تنها می‌شدند سریع به حالت عادی خودشان برمی‌گشتند و حالت ترسیده نداشتند. وقتی سلول‌های مغز این دو دسته موش را با هم مقایسه كردند،‌ دیدند آمیگدال و قشر میانی پیش‌پیشانی موش‌هایی كه قبل از مواجهه با موش پرخاشگر ورزش كرده بودند، فعال‌تر از موش‌هایی بود كه فرصت ورزش نداشتند. این دو ناحیه مغزی هم در ما انسان‌ها و هم در موش‌ها در پردازش احساسات نقش دارند.

هرچند این مطالعه روی موش‌ها انجام شده، ما و موش‌ها آنقدرها هم كه فكر می‌كنید از هم دور نیستیم. موش‌ها كوچك‌ترین پستانداران روی زمین هستند و از همین رو،‌ بیشتر مطالعات آزمایشگاهی درباره انسان‌ها و دام‌های بزرگ‌تر روی آنها انجام می‌شود. پس اگر در خانه یا محیط كار استرس زیادی دارید یا قرار است فردا جلسه كاری سختی با یك رئیس پرخاشگر داشته باشید، كفش‌ راحتی‌تان را از كمد در آورید و دست‌كم، 20 دقیقه پیاده‌روی كنید. قطعا حالتان بهتر می‌شود و بهتر از پس مشكلات برمی‌‌آیید.
عصر ایران