صفحهٔ اصلي
گفتار
راه حلی برای تثبیت كاهش وزن پس از رژیم
آیا می دانید بعد از اینكه به وزن نرمال خود رسیدید چگونه این وزن را حفظ كنید تا وزنتان تغییر نكند؟


آنچه شما باید به عنوان یك اصل كلی برای كاهش وزن و ثبیت وزن پس از رژیم غذایی بدانید آنست كه یك رژیم طبیعی كم چرب و پركربوهیدرات و استفاده كمتر از غذاهای فرآوری شده، ساده ترین و قابل اعتماد ترین راه برای لاغری و حفظ وزن می باشد.
 افراد چاقی كه سالها از افزایش وزن رنج می برند از رژیمهای مكرر و افزایش وزن مجدد خسته شده اند. هر بار كه سخن از رژیم و كاهش وزن به میان می آید آنها خود را از پیش باخته می دانند.به همین دلیل كم نیستند افرادی كه می خواهند بدانند پس از شروع رژیم و كاهش وزن چگونه می توانند وزن كاهش یافته را ثابت نگاه دارند.

دو موردی كه افراد چاق در طولانی مدت از آن ترس دارند :
وزن كردن خود و اندازه گیری های مداوم كل غذایشان از طریق مراجعه مداوم به راهنماهای كالری/چربی است. این كارها می توانند كسل كننده و وقت گیر باشد و لذا بدیهی است كه هر كسی، دنبال ساده ترین راه برای كاهش وزن است.
تجربیات كلینیكی ما حاكی از آنست كه انجام كارهای مذكور برای 1-2 هفته خوب و مفید است ، حقیقتا دانستن اندازه انرژی 1 واحد پنیر و یا 100 میلی لیتر از بستنی جالب است.
چرا كه دانستن یك مقدار اطلاعات شانس شما را در لاغر شدن و نگهداری رژیم، افزایش می دهد. حتی اگر بخواهید از رژیم غذایی كاملا دیكته شده هم پیروی كنید بازهم حداقل مجبور به اندازه گیری و ارزیابی برخی از اقلام غذایی می باشید. از فواید این كار این است كه پس از اندك مدتی شما می دانید اندازه هر واحد غذایی چگونه است و به طور وسیع تری می توانید در مورد اینكه چگونه باید غذایتان را نسبت به قبل كاهش دهید، و یا از كدام غذا اجتناب كنید و كدام غذا را آزادانه بخورید، نظر بدهید.
یكی از شیوه های مرسوم برای تسهیل در طبقه بندی مواد غذایی بدون حفظ نمودن جدول كالری مواد غذایی، استفاده از سیستم چراغ راهنمایی (traffic light system) است. در این شیوه انواع غذاها در سه گروه، طبقه بندی شده اند.
غذا خوردن به این شیوه پس از آن كه شما وزنتان را با یك رژیم غذایی مناسب و زیر نظر متخصص تغذیه كاهش دادید می تواند منجر به لاغر شدنی سالم و راحت و نیز نگهداری طولانی مدت وزن گردد. استفاده ازچند نكته ساده برای كاهش چربی دریافتی نیز شما را دریافتن راه آسانتر برای كاهش وزن كمك می نماید.
 
راهنمای چراغ راهنمایی برای تغذیه سالم و كاهش وزن

1_ موارد زیر را آزادانه بخورید (چراغ سبز)
میوه های تازه، سبزیهای تازه خام و پخته شده، هویج و دیگر سبزی های ریشه ای ، تمام سالادهای سبزیجات، چاشنیها ، دانه های كامل غلات( برای مثال برنج قهوه ای و گندم سبوس دار)، پاستای گندم كامل، نان كامل، كورن فلكس صبحانه حاوی غلات كامل، زرد آلوی خشك، آلوها، حبوبات ( برای مثال لوبیای قرمز ، نخودها، لوبیاهای روغنی،عدس ها) ، تمام ماهی ها و صدف ها، ماست كم چرب ، پنیر كم چرب، شیر بدون چربی، ماكیان(پوست كنده).

2_ غذاهایی كه باید به میزان متعادل و با احتیاط بخورید (چراغ زرد)
غلات تصفیه شده(برای مثال نان سفید) ، روغنهای طبخ غذا با كیفیت خوب(مانند روغن زیتون، زوغن گردو، روغن بادام) ، میوه های خشك به غیر از مواردی كه در چراغ سبزذكر شد ، ماست با چربی متوسط، شیر نیمه چرب، مغزهای تازه و بذرها (نه به شكل نمكی و كبابی) ، گوشتهای فرآوری شده و آماده (ترجیحا كم چرب) ، آبمیوه ها.

3_ غذاهایی كه باید از خوردنشان اجتناب كنید و یا در مقادیر بسیار كم بخورید (چراغ قرمز)
كیك ها، بیسكویت ها، شكلاتها، شیرینی ها، پودینگ، كره، كله پاچه، مارگارین، كرم و خامه، كلوچه، اسنكهای كوچك نمكی، پنیرخامه ای، تولیدات گوشتی و گوشتهای چرب ، نوشیدنی های شكری، غذاهایی كه عمیقا سرخ شده است، چیپس ها، انواع فست فود شامل سیب زمینی سرخ كرده، سوسیس و كالباس.
آنچه شما باید به عنوان یك اصل كلی برای كاهش وزن و ثبیت وزن پس از رژیم غذایی بدانید آنست كه یك رژیم طبیعی كم چرب و پركربوهیدرات و استفاده كمتر از غذاهای فر آوری شده، ساده ترین و قابل اعتماد ترین راه برای لاغری و حفظ وزن می باشد. انجمن های علمی تخصصی نیز معمولا با این روش كاملا موافق هستند. علاوه بر این اغلب متخصصین تغذیه نیز رژیم كم چرب و پركربوهیدرات را تایید می كنند.
البته باید اعتراف كردكه استفاده از یك رژیم پرپروتئین و كم كربوهیدرات، ممكن است كه در كوتاه مدت آسان تر از رژیم كم چرب و پر كربوهیدرات باشد علاوه بر اینكه انگیزه شما را برای كاهش وزن بدلیل جواب سریعتر تحریك می نماید. ولی باید بدانیم علاوه بر عوارض مصرف بیش از حد پروتئین بویژه در بیماران مستعد به اختلالات كلیوی ، نگهداری طولانی مدت وزن با استفاده از این رژیم بدلیل ناسازگاری این نوع رژیم با شیوه معمول زندگی ناممكن می باشد.
در هر صورت استفاده از روشهای غذایی صحیح كه شامل تركیب متناسب از همه گروههای غذایی می باشد ، به شما نشان می دهد كه رژیم غذایی كاری سخت نیست و شما خواهید توانست كه چربی و كالری غذایی دریافتی خود را كاهش دهید در حالی كه ظاهر و مزه خوب غذا حفظ شود و شما را نیز سیر نگه دارد.
اگر شما در طولانی مدت به روشی سالم برای غذاخوردن و كاهش چربی رژِیم غذایی تان تمركز كنید راه درستی را در پیش گرفته اید .
نكته مهم پایانی كه برای تثبیت كاهش وزن باید تاكید نمود آنست كه فعالیت بدنی را فراموش نكنید . تمام مطالعات نشان می دهد كه موفق ترین افراد در نگهداری كاهش وزن آنهایی هستند كه فعالیت بدنی منظم دارند، چرا كه با فعالیت بدنی كالری بیشتری را می توانید بسوزانید و بدون افزایش وزن، بیشتر نیز می توانید بخورید.
منبع بیترین