صفحهٔ اصلي
گفتار
رژیـم غذایی ضد آلـزایمر
واقعیت این است كه تغذیه یكی از عوامل موثر بر تقویت حافظه و عملكرد دستگاه عصبی بدن است.



واقعیت این است كه تغذیه یكی از عوامل موثر بر تقویت حافظه و عملكرد دستگاه عصبی بدن است اما یادمان باشد كه برای دریافت فسفر نیازی به خوردن ماهی و میگو نیست چرا كه سایر مواد غذایی با منشاء حیوانی و غلاتی نظیر گندم و حبوبات سرشار از این ماده معدنی هستند و چون نان یكی از عناصر اصلی رژیم غذایی ما ایرانی‌ها است، ما از نظر فسفرمعمولا كمبود نداریم. مواد غذایی مانند ماش، عدس، لوبیا و سیب زمینی نیز فسفر كافی دارند. اما فراموش نكنید كه فسفر زیاد جذب كلسیم را مختل می‌كند، بنابراین نباید در مصرف منابع این ماده معدنی زیاده روی كرد زیرا با دریافت زیاد فسفر، كمبود كلسیم در كمین خواهد بود.
چه رابطه‌ای بین تقویت حافظه و تغذیه صحیح وجود دارد؟
گرسنگی باعث اختلال در عملكرد مغز می‌شود. ماده‌ای كه مغز برای انجام فعالیت‌های خود مصرف می‌كند، گلوكز است. این گلوكز عمدتا از مواد نشاسته‌ای نظیر غلات و حبوبات و بخش دیگر آن از میوه‌ها و مواد شیرین به دست می‌آید. بنابراین، نخوردن صبحانه یا نخوردن غذای به موقع و كافی باعث می‌شود كه سوخت مغز تامین نشده و فرد با اختلال در فعالیت‌های ذهنی‌اش روبه‌رو شود. بی‌حوصلگی، از دست دادن قدرت تمركز و كاهش قدرت یادگیری از دیگر اثرات تغذیه‌ی نامناسب بر مغز است. این اتفاق به صورت آنی رخ می‌دهد.
چرا نخوردن صبحانه فعالیت‌های ذهنی را مختل می‌كند؟
مهم‌ترین وعده‌ی غذایی كه بیشترین تاثیر را برحافظه می‌گذارد، صبحانه است. تحقیقات نشان داده‌اند صبحانه‌ای كه حاوی پروتئین فراوان و با كیفیت( تخم‌مرغ، گوشت و لبنیات) و كربوهیدارت‌های پیچیده نظیر نان كامل و غلات سبوس‌دار است، می‌تواندروی حافظه تاثیر مثبت گذاشته و قدرت تمركز را بالا ببرد. به علاوه، افرادی كه عادت دارند صبحانه‌ی كاملی میل كنند، بیشترشان هم خلق‌خوی بهتری در طول روز خواهند داشت و هم نمرات بهتری در مدرسه و دانشگاه كسب خواهند كرد. پس به هیچ بهانه‌ای این وعده‌ی غذایی ارزشمند را از دست ندهید.
رژیم غذایی نامناسب در طولانی مدت چگونه می‌تواند باعث تضعیف قدرت حافظه شود؟
تغذیه‌ی نامناسب یكی از دلایل اصلی كم‌خونی در افراد است. كم‌خونی ضریب‌هوشی را بین ۵ تا ۱۰ درصد كاهش می‌دهد و موجب تضعیف قدرت یادگیری و تمركز می‌شود. بنابراین ما باید با تغذیه‌ی مناسب از كم‌خونی جلوگیری كنیم با توجه به آنكه تعداد زیادی از زنان و دختران نوجوان ما به این بیماری دچارند پس كم‌خونی حقیقت دارد و باید آنرا جدی گرفت.
برای جبران كم‌خونی چه رژیم غذایی‌ای را باید رعایت كنیم؟
برای پیشگیری از كم‌خونی باید در رژیم غذایی خود به مصرف گوشت قرمز، ماهی و جگر اهمیت بدهیم. به طور كلی مواد غذایی‌ای كه دارای آهن باشند از كم‌خونی جلوگیری می‌كنند. یكی‌ دیگر از مواردی كه باعث اختلال در عملكرد مغز و یادگیری می‌شود، بیماری گـواتر است كه در اثر تغذیه ناصحیح به وجود می‌ایدو باعث خشم وعصبانیت شده و قدرت تمركز را مختل می‌كند.
برای اینكه به این بیماری دچار نشویم، چه اقداماتی باید انجام دهیم؟
دراین زمینه، مصرف غذاهای دریایی مانند ماهی و میگو اهمیت دارد چون آبزیان دارای ید هستند و ید ماده‌ای ضروری برای بهبود عملكرد مغز است. البته باید یادآور شوم كه ماهی‌های دریای خزر دارای ید زیادی نیستند چون آب دریای خزر از نظر ید فقیر است. شاید یكی از دلایلی كه خوردن ماهی برای تقویت حافظه توصیه می‌شود، همین موضوع باشد اما بهتر است این غذاهای دریایی كمتر سرخ شوندو بیشتر روغن‌شان با چربی طبیعی كه همان امگا ۳ است همراه شود البته در كنار سبزیجات تازه.
یك رژیم غذایی مطلوب برای تقویت حافظه دارای چه ویژگی‌هایی است؟
در یك رژیم غذایی ایده‌آل برای تقویت حافظه نباید هیچ كدام از وعده‌های غذایی را حذف كنیم چون این كار هم باعث پرخوری در وعده‌ی غذایی قبلی یا بعدی می‌شود و هم معمولا در همان وعده‌ای كه غذا نمی‌خوریمدچار گرسنگی می‌شویم. بنابراین، باید به موقع و به اندازه غذا بخوریم. البته فراموش نكنید كه چاقی خودش باعث بی‌حالی و خستگی می‌شود. به همین دلیل است كه بچه‌هایی كه چاق می‌شوند، افت تحصیلی پیدا می‌كنند .پس باید درست غذا بخوریم البته این نكته نه در كودكی، بلكه در میانسالی نیز صادق است؛ از این رو، برای پیشگیری از تضعیف قدرت حافظه، كوشش در جهت حفظ تناسب اندام و پرهیز از پرخوری در این گروه سنی نیز به شدت سفارش می‌‌شود.
این درست خوردن به چه معنا است؟
در رژیم غذایی صحیح، گوشت، مرغ و ماهی باید به عنوان بهترین منبع پروتئین منبع پروتئین و آهن مورد توجه قرار گیرند. به خصوص برای كودكان و نوجوانان این امر اهمیتی دو چندان دارد. اگر حبوبات را به دلیل مشكلات اقتصادی جایگزین گوشت می‌كنیم، مصرف ویتامین ث نیز باید افزایش یابدچون باعث می‌شود جذب آهن بیشتر شود. مصرف غلات، لبنیات، میوه‌ها و سبزی‌ها نیز ضروری است، بنابراین ما باید بر اساس گروه‌های غذایی پنج گانه غذا بخوریم تا در هر سنی كاركرد فكری ایده‌الی داشته باشیم.
دكتر علی كشاورز