صفحهٔ اصلي
گفتار
خواص كره‌ی بادام زمینی
كره‌ی بادام زمینی برای فشار‌خونی‌ها.



كره‌ی بادام زمینی منبع غنی اسیدهای‌چرب غیر اشباع و پروتئین است و هردو قاشق غذاخوری آن 100 كیلوكالری انرژی دارد و در لیست جانشینی كه در آن گروه‌های غذایی معرفی شده‌اند، ۲ قاشق غذاخوری كره‌ی بادام زمینی به عنوان یك واحد از گروه چربی‌ها و یك واحد از گروه پروتئین در نظر گرفته می‌شود. 
درضمن، كره‌ی بادام زمینی منبع غنی لسیتین است كه به انتقال چربی و كلسترول به كبدكمك می‌كند، بنابراین می‌تواند برای افرادی كه زمینه‌ی ابتلابه چربی خون دارند، مفید باشد( البته با مصرف متعادل و حدود مشخص ).
فراموش نكنید كه هر واحد از كره‌ی بادام زمینی ( یعنی همان دو قاشق غذاخوری) 5/2 میلی‌گرم شكل فعال ویتامین E را داشته و این در حالی است كه یك فرد بزرگسال روزانه به 15 میلی‌گرم ویتامین E نیاز دارد.
همچنین كره‌ی بادام زمینی منبع خوب ویتامین‌های گروه B، روی ، اسید فولیك، كلسیم،آهن، منیزیوم و پتاسیم است اما سدیم آن كم بوده وبه عبارت دیگر این ماده‌ی غذایی تقویت كننده‌ی سیستم ایمنی و كاهنده‌ی احتمال ابتلا به ناراحتی‌های قلبی و عروقی است و به دلیل پروتئین، كلسیم و آهن بالا مصرف‌اش برای گیاه‌خواران بسیار توصیه می‌شود.
درضمن، به دلیل منیزیوم و پتاسیم بالا و سدیم كم برای افرادی كه مبتلا به پرفشاری خون هستند نیز گزینه‌ی مناسب در صبحانه تلقی می‌شود. فقط یادتان باشد كه برای نگهداری كوتاه مدت كره‌ی بادام زمینی احتیاجی به یخچال نیست اما چون در معرض نور اكسید شده و خواص خود را از دست می‌دهد، بهتر است در یخچال و دور از نور نگهداری شود.
علاوه بر تمامی موارد یاد شده، مصرف آن همراه با غلات، میان وعده‌ی بسیار خوبی برای كودكان به ویژه درمدرسه و برای افرادی است كه رژیم افزایش وزن دارند چون حجم آن پایین است و انرژی بالایی دارد. توجه به این نكته هم لازم است كه كره‌ی بادام زمینی آلرژی زا است و در بسیاری از افراد می‌تواند علایم حساسیتی ایجادكند. به همین منظور مصرف آن به خانم‌های باردار و شیرده توصیه نمی‌شود چون می‌تواند زمینه‌ی حساسیت را در نوزادشان به بار آورد.
نكته‌ی دیگر اینكه بادام زمینی گواتروژن بوده ، یعنی مانع از برداشت ید توسط سلول‌های غده‌ی تیروئید می‌شود و مصرف بسیار بالای آن می‌تواند موجب بروز
گواتر شود. اگزالات كره‌ی بادام زمینی هم تقریبا بالاست و افرادی كه مبتلا به سنگ كلیه از جنس اگزالات كلسیم هستند، باید در مصرف آن حد اعتدال را رعایت كنند.
دركل، كره‌ی بادام زمینی در مقایسه با كره و خامه بیش از سایر مواد مغذی، كالری دارد واین انتخاب ارجحیت بیشتری دارد، زیرا علاوه بر كالری، مواد مغذی دیگری را نیز دارد. بنابراین عادت به مصرف اش می‌تواند بسیاری از نیازهای روزانه‌اش را تامین كند.
سلامت