صفحهٔ اصلي
گفتار
بهترین رژیم غذایی در هوای آلـوده.
شاید شما هم شنیده‌اید كه می‌گویند باید شیر و ماست زیاد بخوریم تا اثرات این همه سربی كه از طریق هوای آلوده وارد بدنمان می‌شود، خنثی شود.



اگر آلودگی هوا خیلی شدید باشد، مشكل بتوان از اثرات سوءاش در امان ماندولی در مورد میزانی از آلودگی كه در اوقات عادی و در همه‌ی شهرهای بزرگ و صنعتی از جمله تهران وجود دارد، می‌شود با مصرف بعضی از غذاها اثرات مضر آلاینده‌هارا كم كرد. 
دكتر سید علی كشاورز، متخصص تغذیه و مدیر گروه تغذیه و بیوشیمی دانشگاه تهران، برای كم شدن مضرات آلودگی هوا، مصرف غذاهایی شامل ویتامین E و ویتامین D را پیشنهاد می‌كند.این ویتامین‌ها می‌توانند اثرات مسموم كننده گازهای آلاینده را خنثی كنند. ویتامین E را در روغن‌های گیاهی، گردو، بادام، زیتون، جوانه‌ی گندم، جگر و سبزیجات دارای برگ سبز می‌توانید مصرف كنید. منابع مناسب ویتامین D هم شیر، كره، زرده‌ی تخم مرغ هستند كه باید در برنامه‌ی غذایی روزانه‌تان باشند. البته می‌توانید با تجویز متخصص، مكمل‌های ویتامین E و D را هم مصرف كنید. علاوه بر این ویتامین‌ها دكتر كشاورز مصرف غذاهایی را توصیه می‌كند كه حاوی آنتی‌اكسیدان‌های سلنیوم و بتاكاروتن‌اند.
سبزیجاتی مثل
طالبی، انبه، كدو تنبل، فلفل، اسفناج، كلم و زردآلـو بتاكاروتن دارند. سلنیوم را هم می‌توانید در غذاهای دریایی ، مرغ ، نان و غلات سبوس ‌دار پیدا كنید. دكتر كشاورز می‌گوید: 
ویتامین C هم می‌تواند به دفع سربی كه با هوای آلوده وارد بدن ما شده كمك كند. شیر و لبنیات به خصوص پنیر و ماست هم به خاطر كلسیمی كه دارند می‌توانند با جذب عناصر سنگین مثل سرب تداخل كنند. پس به طور كلی بهتر است مردم از سبزی‌ها و میوه‌ها و لبنیات بیشتر استفاده كنند تااثرات مخرب هوای آلوده را كاهش دهند.
سلامت