صفحهٔ اصلي
گفتار
سالمندان باید بیشتر آب بخورند.
یكی از توصیه‌های كلی پزشكان به تمام افراد این است كه ...



یكی از توصیه‌های كلی پزشكان به تمام افراد این است كه به محض اینكه احساس تشنگی كردند، آب بنوشند و به هیچ عنوان اجازه ندهند كه دهانشان خشك شود. درست همان چیزی كه سالمندان هر روز آن را تجربه می‌كنند. 
توصیه به نوشیدن آب در سالمندان نسبت به سایر افراد از اهمیت بیشتری برخوردار است چون به طور طبیعی با بالا رفتن سن، حس چشایی‌شان ضعیف می‌شود و بنابراین نسبت به قبل، كمتر احساس تشنگی می‌كنند و كمتر آب می‌نوشند و در نتیجه با مشكلات فراوانی مواجه می‌شوند.
متاسفانه، یكی دیگر از دلایلی كه سالمندان ترجیح می‌دهند آب كمتری بنوشند این است كه آنها تصور می‌كنند با نوشیدن آب و مایعات دیگر، دچار تكرر ادرار و مجبور به بیدار شدن در شب و بلند شدن از تختخواب به صورت مداوم در طول شب برای رفتن به دستشویی می‌شوند. این مشكل به خصوص در مورد آقایان سالمند كه با افزایش سن دچار بزرگی پروستات هم می‌شوند، بسیار شایع‌تر است . اما ما به سالمندان پیشنهاد می‌كنیم كه به اندازه‌ی كافی آب بنوشند تا با مشكلات ناشی از كم‌آبی در بدنشان مواجه نشوند.
یكی از مشكلاتی كه ممكن است سالمندان در اثر كم نوشیدن آب باآن مواجه شوند، این است كه ضربان قلب آنها بالا می‌رود و در نتیجه قلب این عزیزان مجبور می‌شود كه بیشتر و سخت‌تر كار كند. مشكل بعدی، احتمال بالارفتن فشار خون در اثر كم‌شدن آب بدن در سالمندان است در حالی كه اكثر آنها به این بیماری‌ها هم دچار هستند و این كم‌آبی می‌تواند موجب شدت‌یافتن بیماری‌شان شود.
به علاوه، معمولا افراد سالمند بیماری‌هایی دارند كه مجبور می‌شوند برای پیشگیری از شدت یافتن بیماری یا كنترل آن مقدار زیادی دارو مصرف كنند و بدن‌شان برای جذب بهتر مواد مفید و موثر دردارو و متابولیزه كردن و دفع به موقع آن، به آب كافی نیازمند هستند.
از دست دادن لطافت پوست و خشكی آن هم از دیگرمشكلاتی است كه سالمندان عزیز با آن مواجه هستند و به همین دلیل می‌توان به آنها توصیه كرد كه در كنار استفاده از كرم‌های مرطوب كننده‌ی مناسب ، به اندازه‌ی كافی هم آب بنوشند تا لطافت پوستشان را به راحتی از دست ندهند. بنابراین پیشنهاد كلی بنده به همه‌ی سالمندان این است كه تا جایی كه می‌توانند ، حس چشایی خود را زنده نگه دارند و به خاطر ترس از تكرر ادرار یاشب بیداری، دور آب خوردن را خط نكشند!
به این ترتیب نوشیدن چند لیوان آب در كنار انواع میوه‌ها و سبزیجات تازه یا حتی بخار پز شده می‌تواند به تامین این نیاز كمك بسیار كند.
دكترسید علی كشاورز
متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی و مدیر گروه تغذیه‌ی دانشكده‌ی بهداشت دانشگاه علوم پزشكی تهران.