صفحهٔ اصلي
گفتار
اهميت بستـه بندي درصادرات خرمـــا .
هفتاد هزار تن خرما سالانه از چهار ميليون اصل نخل در ابادان و خرمشهر برداشت مي شود .


هفتاد هزار تن خرما سالانه از چهار ميليون اصل نخل در ابادان و خرمشهر برداشت مي شود . وجود اين نخلستانها زمينه اشتغال 11 هزار نفر را در منطقه فراهم كرده است .
ميزان توليد خرما در كشور نيز حدود يك ميليون تن در سال است كه حدود 10 در صد يعني صد هزار تن در سال به كشورهاي هند، مالزي، كانادا، اتحاديه اروپا، امارات متحده عربي و تركيه كه عمده ترين وارد كنندگان خرماي ايران به شمار مي آيند صادر مي شود .
اما مشكل عمده صادرات خرماي منطقه و كشور صادارات نامناسب است كه اين امر ارزش صادارت خرماي ايران را بشدت تحت تاثير قرار داده است .
كارشناسان معتقدند صادرات فله اي خرماي ايران از عمده دلايل كاهش ارزش دلاري خرماي ايران است به گونه اي كه هر سال/ 80 درصد از خرماي صادراتي به صورت فله اي به بازارهاي جهاني عرضه مي شود.
ايران از نظرتوليد خرما در رديف چهار كشور اول دنيا و از نظر كيفيت برخي از فرآورده هاي اين محصول در جهان بينظير است ، اما در زمينه ارزش صادرات اين محصول از رتبه و جايگاه مناسبي برخوردار نيست .
پايين بودن قيمت صادرات محصول خرما در ايران در مقايسه با ساير كشورها ي خرما خيز ازچالش هاي عمده صادرات اين محصول به شمار مي آيد.
قيمت خرماي مرغوب در جهان هر تن هشت هزار دلار/ و قيمت متوسط صادرات هر تن خرما چهار هزار دلار است، اين در حالي است كه صد هزار تن خرماي صادراتي ايران با بسته بندي هاي قديمي و نامناسب به قيمت هر تن 800 دلار صادر مي شود به همين علت درهر تن خرماي صادراتي سه هزار و 200 دلارمتضرر مي شويم.
قيمت پايين خرماي صادراتي موجب شده ايران با وجود كسب رتبه اول صادرات اين محصول به لحاظ وزن/ در ميان 20 كشور صادركننده از نظر نرخ فروش در رده هجدهم قرار گيرد.
براساس آمار مقدماتي و آمارنامه بازرگاني گمرك و دفتر تنظيم بازار بازرگاني داخلي/ ايران از لحاظ مقدار اولين صادر كننده خرما در جهان/ از نظر ارزش صادرات در رده سوم و از نظر قيمت پايه هر كيلو خرماي صادراتي در مقام هجدهم قراردارد.
به عنوان نمونه متوسط فروش هر تن خرماي ايران در سال هاي قبل 289 دلار بوده است در حالي كه متوسط نرخ فروش كشورهاي عمده توليدكننده خرما نظير عربستان 535 دلار و پاكستان 357 دلار بوده است كه اگر خرماي ايران با بسته بندي مناسبي صادر شود ارزش صادراتي هركيلو خرماي ايران به جاي رتبه هجدهم به رتبه بسيار بالايي ارتقا مي يابد.
اكنون بخش زيادي ازخرماي كشور به پنج كشور امارات/ پاكستان/ روسيه/ تركيه و انگلستان صادر مي شود ولي به دليل عرضه نامناسب و فله اي/ كشورهاي مذكور به خصوص امارات محصول صادر شده را بسته بندي كرده و هفتاد برابر قيمت خريداري شده از ايران به نام خود به فروش مي رسانند.
براساس آمار فائو كشورهاي تونس و الجزاير كه سهم اندكي در توليد جهاني خرما دارند با اعمال مديريت مناسب و سرمايه گذاري هدفمند در صنايع فرآوري و بسته بندي اين محصول ازبيشترين عايدات ارزي بهره مندند.
با اينكه ايران جزء برترين صادركنندگان خرماي جهان است ولي ارزش صادراتي هر كيلوگرم خرماي ايران در سطح بسيار پاييني قرار دارد كه در اين خصوص بايد از تجربه كشورهايي همانند تونس و مصر براي افزايش ارزش افزوده محصول خرما و توسعه صنعت بسته بندي و فرآوري به عنوان مهم ترين عامل در افزايش درآمدهاي حاصل از صدور محصولات كشاورزي بويژه خرما استفاده كرد.