صفحهٔ اصلي
گفتار
رژیم های غذایی برتر دنیا
این رتبه ‌بندی هم در 9 گروه انجام می‌گیرد كه...



این رتبه ‌بندی هم در 9 گروه انجام می‌گیرد كه مهم‌ترین‌شان، این گروه‌ها هستند؛ بهترین رژیم غذایی به‌طور كلی، بهترین رژیم غذایی برای دیابت، بهترین رژیم غذایی برای كاهش وزن و آسان‌ترین رژیم‌های غذایی.
رتبه اول :Dash = امسال هم رژیم غذایی DASH برای پنجمین سال متوالی به عنوان بهترین رژیم غذایی به طور كلی انتخاب شد. نام این رژیم غذایی براساس مخففی از این كلمات تشكیل شده است: Dietary Approaches to Stop Hypertension همانطور كه این كلمات نشان می دهند٬ رژیم غذایی DASH باتوجه به بیماری فشار خون بالا طراحی شده و هدف آن جلوگیری از ابتلا به بیماری فشار خون بالا با كمك به كاهش فشار خون بالاست.از طرف دیگر٬ این رژیم غذایی می تواند اندازه دور كمر را كوچك تر كند و احتمال ابتلا به بیماری دیابت و بعضی از سرطان ها را كاهش دهد. محور اصلی رژیم غذایی DASH براین است كه افراد از میوه ها٬ سبزیجات ٬ غلات سبوس دار ٬ پروتئین بدون چربی و لبنیات كم چرب بیشتر استفاده كنند و مصرف چربی ها٬ قندها و نمك را كاهش دهند.

رتبه دوم: TLC= رژیم غذایی TLC به عنوان دومین رژیم غذایی برتر انتخاب شد. TLC مخففی از این كلمات است: Therapeutic  Lifestyle Changes Diet . كلید اصلی دراین رژیم غذایی٬ كاهش چربی هایی است كه مصرف می كنید؛ به خصوص چربی های اشباع شده كه سطح كلسترول خون را افزایش می دهند. بنابراین رژیم غذایی TLC براساس كاهش كلسترول بالا طراحی شده و می خواهد كلسترول بد خون را در مدت 6 هفته٬ 8 تا 10 درصد كمتر كند. دراین رژیم غذایی ٬ نباید از گوشت قرمز چربی دار ( چربی های مرئی) ٬ غذاهای سرخ شده و لبنیات پر چرب استفاده كنید. این رژیم غذایی با محدود كردن مصرف كلسترول كنار استفاده بیشتر از فیبرها معمولا می تواند بدون دخالت داروها به مدیریت كلسترول بالا كمك كند.
رتبه سوم : MIND = هر چند رژیم غذایی MIND  همراه با رژیم غذایی TLC  به طور مشترك عنوان دومین رژیم غذایی برتر را به دست آوردند٬ اما این رژیم با كمی اختلاف امتیاز٬ پایین تر از TLCقرار گرفت. رژیم MIND تركیبی از 2 رژیم DASH و مدیترانه ای است٬ به علاوه حذف غذاهایی كه تاثیر مخربی بر سلامت مغز می گذارند. نام MIND مخفف این كلمات است: Mediterranean -Dash Interventio -for Neurodegenerative Delay.هدف اصلی این رژیم غذایی ٫ جلوگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر با استفاده از غذاهای سالم برای مغز است. تحقیقات اولیه دانشمنان نشان می دهد این رژیم غذایی می تواند خطر ابتلا به زوال ذهنی و شناختی را كاهش دهد. تاكید اصلی رژیم غذایی MIND روی چند غذای خاص متمركز است كه برای مغز مهم هستند؛ همه سبزیجات و به خصوص سبزیجات برگ سبز٬ انواع مغزها ٬ توت ها٬ حبوبات٬ غلات سبوس دار٬ ماهی ٬ مرغ و روغن زیتون.
رتبه چهارم : مایو كلینیك = رژیم غذایی چهارم در این رده بندی٬ مایوكلینیك است كه افراد را ترغیب می كند عادت های آسیب زا و مضر مثل غذا خوردن جلوی تلویزیون را كنار بگذارند و عادت های سالم جدیدی مثل ورزش كردن پیدا كنند. هدف اصلی این رژیم غذایی ٬ كاهش وزن افراد است . طراحان آن ادعا می كنند رژیم غذایی مایوكلینیك در عرض ۲ هفته اول می تواند 2/7 تا 4/5 كیلوگرم از وزن فرد را كاهش دهد و در ادامه به هفته ای نیم تا یك كیلوگرم برسد و در نهایت فرد را به وزن متناسب برساند.
رتبه پنجم : مدیترانه ای = رژیم غذایی مدیترانه ای به عنوان پنجمین رژیم غذایی برتر در سال  2015 انتخاب شد. ریشه این رژیم غذایی به جزیره كرت بر می گردد؛ جایی كه یونانیان زندگی می كردند و میزان مرگ و میرشان به همین دلیل رژیم غذایی كمتر بود. هدف این رژیم غذایی ٬ كاهش وزن٬ حفظ سلامت قلب و مغز و پیشگیری از سرطان و دیابت و كنترل آنهاست. با این رژیم می توانید وزنتان را كاهش دهید٬ وزن مطلوب را حفظ و از ابتلا به بیماری های مزمن جلوگیری كنید. راز موفقیت این رژیم غذایی اصلا عجیب نیست.عواملی مثل شیوه زندگی فعال و كنترل وزن٬ كاهش مصرف گوشت قرمز٬ قندها٬ چربی های اشباع شده و غذاهای فرآوری شده٬ كنار استفاده از انواع مغزها و غذاهای سالم ٬ موفقیت این رژیم غذایی را تضمین كرده است.
رتبه ششم : Flexitarian = ششمین رژیم غذایی برتر در این رده بندی٬ رژیم نیمه گیاه خواری ( Flexitaria) است. Flexitaria- تركیبی است از ۲ كلمه : انعطاف پذیری و گیاهخواری. هدف این رژیم غذایی٬كاهش وزن و دستیابی به سلامت مطلوب محسوب می شود. وزن افرادی كه رژیم نیمه گیاهخواری را انتخاب می كنند٬ 15 درصد كمتر از كسانی است كه گوشت خوار هستند. میزان ابتلا به بیماری قلبی٬ دیابت و سرطان بین این افراد٬ كمتر از دیگران است و به طور متوسط 6/3 سال بیشتر عمر می كنند. در این رژیم غذایی لازم نیست گوشت قرمز را كاملا از برنامه غذایی تان حذف كنید تا از مزیت های گیاهخواری برخوردار شوید و همین نكته اهمیت زیادی دارد.
رتبه هفتم : Volumetrics = رژیم غذایی ( Volumetrics)  هفتمین رژیم غذایی برتر است كه در این رده بندی انتخاب شد. هدف اصلی این رژیم غذایی٬ كاهش وزن است و به فرد كمك می كند هر هفته بین نیم تا یك كیلوگرم كاهش وزن داشته باشد. افراد در این رژیم غذایی باید روی میوه های غیر نشاسته ای ٬ سبزیجات ٬ شیر بدون چربی و سوپ تهیه شده از آب قلم تمركز كنند. همه این غذاها چگالی پایینی دارند و كالری شان هم كم است٬ اما حجم زیادی دارند.به همین دلیل است كه احساس سیری و رضایتمندی مطلوبی ایجاد می كنند٬ در حالی كه نقش موثری در كاهش وزن دارند.
رتبه هشتم: Jenny Craig= رژیم غذایی Jenny Craig  به عنوان هشتمین رژیم غذایی در این رده بندی انتخاب شد. هدف اصلی این رژیم غذایی٬كاهش وزن و حفظ وزن مطلوب است و به فرد كمك می كند تا حد بیشتر از یك كیلوگرم در هفته وزنش را كاهش دهد. افرادی كه این رژیم غذایی را انتخاب می كنند٬ باید مقدار مناسب و كنترل شده ای از چربی٬ پروتئین ٬ كربوهیدرات و مقدار زیادی از فیبرها و كلسیم را دریافت كنند. افراد در این رژیم غذایی باید از وعده های غذایی آماده و بسته بندی شده استفاده كنند.البته این رژیم ٬هزینه مالی زیادی هم دارد. در رژیم غذایی Jenny Craig  محدود كردن كالری ها٬حجم غذایی و كاهش مصرف چربی اهمیت زیادی دارد و كنار استفاده از غذاهای سالم٬ شیوه زندگی فعال و اصلاح رفتارهای نادرست٬ كمك زیادی به افراد می كند.
رتبه نهم :The BiggesLoser =نهمین رژیم غذایی برتر در این رده بندی ٬ رژیم بزرگترین بازنده ( The BiggesLoser) است كه فرمول ساده ای دارد؛ درست غذا خوردن و ورزش كردن٬ این رژیم غذایی با هدف كاهش وزن٬ پیشگیری از ابتلا به بیماری با جلوگیری از عود كردن بیماری طراحی شده و خصوصا پیشگیری از ابتلا به دیابت با جلوگیری از عود كردن آن نقش موثری ایفا می كند. رژیم The BiggesLoser خطر ابتلا به سرطان٬ زوال عقل و بیماری آلزایمر را هم كاهش می دهد. بهبود بخشیدن به سلامت قلب و تقویت سیستم ایمنی بدن هم مزیت دیگر این رژیم غذایی است. فرد در این رژیم غذایی باید از وعده های غذایی منظم و مشخصی استفاده كند كه میوه٬ سبزیجات ٬ پروتئین های بدون چربی و غلات سبوس دار زیادی داشته باشد.