صفحهٔ اصلي
گفتار
۸ غذا كه مغز را جوان و سالم نگه می‌دارد.
برای اینكه بتوانید مواد مغذی مورد نیاز را به مغز خود برسانید از غذاهای زیر استفاده كنید.


 1-ماهی:

 پروتئین به عنوان یك جزء در ساخت انتقال دهنده‌های عصبی یا نوروترانسمیتر‌ها(موادی كه ضربان عصبی را در طول یك سیناپس انتقال می‌دهند)، برای بهبود فعالیت ذهنی ضروری می‌باشدگذشته از منبع عالی پروتئین، ماهی سرشار از روغن‌های ضروری، از قبیل امگا 3 می‌باشد. امگا 3 از عملكرد مغز محافظت می‌كند. ماهی‌های دریایی غنی‌ترین منبع اسید‌های چرب می‌باشند. این ماهی ها شامل ماهی آزاد، هالیبوت، ماكرل و ساردین می‌باشند.

 2-زغال اخته:

این میوه لذیذ سرشار از آنتی اكسیدان‌های قوی است كه رادیكال‌های آزاد را كه سبب پیری می‌شوند از بین می‌برد. همچنین این میوه دارای خواصی می‌باشد كه شروع كاهش مربوط به افزایش سن را به تاخیر می‌اندازد. این كار را از طریق حفاظت سلولهای مغز و جلوگیری از تخریب آنها به وسیله مواد شیمیایی، پلاك‌ها یا ضربه روحی انجام می‌دهد. زغال اخته بر علیه دیگر فاكتور های عامل پیری نیز می‌جنگد.

 3-آجیل و دانه ها:

آجیل و دانه ها غذاهایی شگفت انگیز برای مغز انسان می‌باشند. این غذاها حاوی پروتئین و اسید‌های چرب و آرژینین آمینه می‌باشند كه غده هیپوفیز را تحریك می‌كنند تا هورمون رشد را آزاد سازد. هورمون رشد ماده‌ای است كه بعد از 35 سالگی كاهش می‌یابد و فایده ضد پیری برای مغز دارد. مخلوطی از مواد ضد پیری را كه شامل یك فنجان گردو،  2/1فنجان دانه كدو تنبل،  3/1 فنجان توت خشك،  4/1 فنجان دانه كنجد،  2/1 فنجان برگه زرد آلو می‌باشد تهیه كنید و همه جا همراه خود داشته‌باشید و در بین وعده‌های غذایی از آنها بخورید. این مخلوط مغز را تغذیه می‌كند.  ضمناً در پاكت فریزر یا در ظرف در‌دار بریزید تا تازه بمانند.

 4-سبزیجات خانواده كلم:

 كلم بروكلی، گل كلم و كلم فندقی سرشار از ماده مغذی با نام كولین می‌باشند. این ماده برای حافظه و سلامت مغز ضروری می‌باشد. كولین پیش در آمد استیل كولین می‌باشد.  استیل كولین در فرایند‌های مغزی مشاركت دارد. همان طور كه سن افزایش می‌یابد، خروجی كولین طبیعی بدن كاهش پیدا می‌كند. بنابراین می‌توان با خوردن غذاهای مملو از كولین،  تولید استیل كولین را افزایش داد و قدرت مغز را بهبود بخشید. منابع دیگر كولین تخم مرغ، دانه سویا، بادام زمینی، كلم، لوبیاچیتی و لوبیا قرمز می‌باشند.  

 5-روغن: چربی های غیر اشباع یگانه

چربی‌های غیراشباع تك‌گانه حاوی اسیدهای چرب ضروری، اسید لینولنیك گاما هستند. این اسیدها علاوه بر دیگر فواید برای بدن، برای عملكرد مغز ضروری می‌باشند.  روغن زیتون، كنجد، كانولا، بادام و روغن ماهی سرشار از اسیدهای چرب غیر اشباع تك گانه می‌باشند.  محققان با مطالعه روی بعضی افراد به این نتیجه رسیده اند كه رژیم غذایی همراه با چربی‌های غیر اشباع و غیر هیدروژنه خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را كاهش می‌دهد.  اما افرادی كه روغن های اشباع شده صرف می‌كنند بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری می‌باشند.

 6-غذاهای دارای  L-Carnitine

 بسیاری مواقع مشكلات حافظه‌ای مربوط به سن بر اثر افزایش پلاك و كاهش ذخیره خون مغز ایجاد می‌شود.  L-Carnitine،  یك اسید آمینه است كه در كلیه ساخته می‌شود و جریان را در مغز سرعت می‌بخشد. به غیر از فواید بیشماری كه برای مغز دارد.  همچنین به دلیل اینكه از اكسیداسیون چربی در مغز جلوگیری می‌كند مانع از ابتلای افراد به آلزایمر می‌شود.  گوشت،  ماهی، بوقلمون، گندم، آوكادو، شیر و لوبیای سویا تخمیر شده از منابع مهم L-Carnitine می‌باشند.

 7-جلبك های ريز :

جلبك های ريز، اقیانوس و دریاچه‌های تمیز و سالم شامل جلبك سبز آبی، اسپیرولینا، كلورلا،  سی وید و كلپ می‌باشند، كه هضم این جلبك‌ها آسان می‌باشد و سرشار از پروتئین، انرژی زیاد و صدها مواد معدنی هستند این جلبك‌ها را در رژیم غذایی خود بگنجانید و عملكرد صحیح مغز خود را تضمین كنید.

 8-چای سبز:

چای سبز از فعالیت آنزیمی ‌كه در بیماری آلزایمر دخیل می‌باشد جلوگیری می‌كند. همچنین غنی از پلی فنل‌ها و آنتی اكسیدان‌هاست كه از پیری زودرس مغز جلوگیری می‌كند. لذا هر روز دو فنجان چای سبز بنوشید. برای حذف كافئین، چای سبز را 45 ثانیه بخیسانید سپس آب آن را دور ریخته و آب داغ تازه به آن اضافه كنید.

 تقویت كننده‌های گیاهی

 تعداد زیادی داروی گیاهی چینی وجود دارد كه برای عملكرد مغز مفید می‌باشند، از قبیل جینكو،  گوتوكولا، بیلوبا. همچنین به شما داروهای گیاهی زیر را توصیه می‌كنم:سیب زمینی شیرین، رازیانه، گل انگشتانه .