صفحهٔ اصلي
گفتار
روزه‌دارانی كه سردرد می‌گیرند.
شایع‌ترین مشكلی كه در روزهای اول روزه‌داری مردم را به مطب‌ها و درمانگاه‌ها می‌كشاند، سردرد است.



برای اینكه بتوانید با این نوع سردرد‌ها كه عمدتا در نتیجه‌ی گرسنگی یا تشنگی پدید می‌آیند مقابله كنید، باید تا زمان باقی است كمی الگوی خورد و خوراك‌تان را تغییر بدهید؛ به این صورت كه از همین فردابه یك پیشواز نسبی بروید.
پیشواز نسبی یعنی اینكه حجم غذای‌تان رامخصوصا در وعده‌ی ناهار كم كنید و از ظهر به بعد كمتر هله‌هوله‌های پركالری بخورید و حتما سعی كنید تعداد و غلظت چای مصرفی روزانه‌تان را كاهش دهیدزیرا یكی از عمده دلایل سردردروزه‌دار، كم شدن مصرف نوشیدنی‌های كافئین‌دار است. 
می‌توانید با كم نوشیدن و رقیق نوشیدن چای و قهوه قبل از ماه رمضان، بدن‌تان را برای شرایط پیش رو آماده كنید. ضمن اینكه در ماه رمضان هم حتما وعده‌ی سحری را بخورید و آن را پشت گوش نیندازید. آنهایی كه می‌گویند: ما ساعت ۱۱ یا ۱۲ شب غذا می‌خوریم تا مجبور نباشیم برای خوردن سحری بیدار شویم، بدانند كه امتناع از خوردن و حذف این وعده‌ی مهم غذایی در ماه رمضان باعث افت بازده كالری آنها و در نتیجه غیر مفید بودن‌شان می‌شود.
این افراد حتی در ساعات اولیه‌ی روز هم توان تمركز و توجه فكری برای كار یا درس‌خواندن را ندارند. با این حساب حذف سحری كار معقول و صحیحی نیست. از طرفی خوردن افطار و شام جدا از هم و بافاصله دو تا سه ساعت هم بیشتر توصیه می‌شود، تا افراد به یك باره هر چه دم دست‌شان است به سمت معده‌ی بیچاره‌شان روانه نكنند.
جمله‌ی آخر هم اینكه اگر از همین حالا به فكر باشید و یك برنامه‌ی غذایی منظم و سالم برای خود و خانواده‌تان ترتیب دهید، بدون هیچ دغدغه‌ای می‌توانید به استقبال ماه مبارك رمضان بروید.
دكتر مسعود كیمیاگر متخصص تغذیه و رژیم درمانی