صفحهٔ اصلي
گفتار
مـرغ گـران اسـت؟ عدس‌پـلـو بـخـوريـد!
بر اساس دانش تغذيه‌اي، گروه گوشت‌ها شامل انواع گوشت‌هاي قرمز، سفيد، ماهي، ميگو و تخم‌مرغ مي‌شود...



تمام افراد سالم و بالغ كه مشكل خاصي ندارند و از زندگي سالم و معمولي برخوردار هستند، بايد روزي 3 تا 4 واحد از اين گروه را در برنامه غذايي‌شان جاي دهند. منظور از يك واحد گوشت، حدود 30 تا 35 گرم گوشت پخته يا يك عدد تخم‌مرغ است البته توصيه‌هاي اخير به مصرف تخم‌مرغ آبپز كاملا پخته‌شده است بنابراين اگر فردي روزي 3 تا 4 واحد از اين گروه غذايي را مصرف كند، مي‌توان ادعا كرد پروتئين مورد نياز بدن او تامين شده است.
 نكته‌اي كه بايد به آن اشاره كرد، اين است كه در صورت خوردن يك تكه گوشت قرمز متوسط در خورش، يك واحد گوشت‌ موردنياز روزانه تامين مي‌شود اما بسياري از افراد در يك وعده يك ران يا سينه كامل مصرف مي‌كنند كه اين مقدار مرغ معادل 3 تا 4 واحد گوشت قرمز است بنابراين براي دريافت يك واحد پروتئين، خوردن يك تكه كوچك مرغ يا ماهي هم كافي است و به زياد‌ه‌روي در مصرف نياز نيست. به طور كلي، ارزش تغذيه‌اي انواع موادغذايي موجود در گروه گوشت‌ها با يكديگر برابر است و مي‌توان با تنوع بخشيدن به برنامه غذايي روزانه و هفتگي، از ريزمغذي‌هاي كمتر يا بيشتر موجود در انواع خوراكي‌هاي گروه گوشت‌ها بهره‌مند شد.
 در كنار گوشت‌ها، حبوبات هستند كه از نظر تغذيه‌اي بين گروه گوشت‌ها و غلات قرار مي‌گيرند. مقدار پروتئين موجود در حبوبات، بسيار بالاست اما از آنجا كه اين پروتئين تمام اسيدهاي آمينه مورد نياز بدن را تامين نمي‌كند، از نظر تغذيه‌اي پروتئين ناقصي به شمار مي‌رود. بنابراين براي رفع اين نقص، مي‌توان مصرف تركيبي از غلات و حبوبات را به افرادي كه از نظر مالي توانايي خريد و مصرف خوراكي‌هاي گروه گوشت‌ها از جمله مرغ را ندارند، توصيه كرد. با توجه به اينكه غلات داراي همان اسيدهاي آمينه‌اي هستند كه حبوبات آنها را ندارند و اسيدهاي آمينه موجود در حبوبات در غلات وجود ندارد مي‌توان ادعا كرد تركيب اين دو مي‌تواند يك نوع پروتئين كامل را تشكيل دهد. با اين حساب مي‌توان مصرف غذاهايي مانند لوبياپلو، عدس‌پلو يا غذاهايي اين چنيني را به جاي گوشت توصيه كرد.
 البته در صورتي كه افراد مصرف شير و لبنيات را هم در برنامه غذايي خود داشته باشند و گاهي گوشت و مرغ را در رژيم غذايي‌شان بگنجانند، تا حد زيادي در معرض كمبود پروتئين يا ساير ريزمغذي‌ها قرار نمي‌گيرند.
سلامت