صفحهٔ اصلي
خبرهای دانشگاه
«یادگیری خلاقانه» كلید و راه حل موفقیت دانشجویان است
رئيس دانشگاه آزاد اسلامی در آیین استقبال از نودانشجویان:


رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأكید كرد: یادگیری خلاقانه كه بتواند حل مسئله كند، كلید موفقیت دانشجویان است. 

دكتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در آیین استقبال از نودانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی كه دوشنبه شب ۱۹ آبان ماه به صورت مجازی در سالن كتابخانه دكتر حبیبی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد، گفت: دانشگاه محیط اجتماعی تعلیم و تربیت است، در حالی كه تاكنون بیشتر به محیط دانش تخصصی و كسب این دانش توجه می‌شد، باید دانست كه دانشگاه شرایط ویژه ای دارد، چرا كه وقتی به سنین تعلیم و تربیت نگاه می‌كنیم، سال‌های رشد به سه دسته 7 ساله تقسیم شده و تا 21 سالگی ادامه دارد.

وی افزود: بیش از 250 هزار دانشجوی جدیدی كه امسال به دانشگاه آزاد اسلامی پیوستند، باید دقت داشته باشند كه در سن رشد و لحظات حساس زندگی خود قرار دارند.

دكتر طهرانچی با اشاره به تفاوت تحصیل در مدرسه و دانشگاه، گفت: مدرسه محیطی محدود، مدیرمحور، آموزشی تربیتی، فردی و همگن است، در حالی كه دانشگاه محیطی باز، دانشجومحور، اجتماعی علمی و مختلط ناهمگن است، بنابراین دانشجویان باید با اقتضائات این محیط آشنا باشند. دانشجویان از مدرسه كه نهادی سنتی است، وارد دانشگاه كه نهادی برآمده از مدرنیته است، می‌شوند. سؤال این است كه آیا دانشجویان برای خود برنامه ای دارند و می‌دانند كه سبك زندگی كرونایی در زندگی آنها چه تأثیراتی خواهد داشت؟

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: اسلام تربیت را به سه دوره خانه، مدرسه و وزارت تقسیم كرده كه دوره وزارت از بلوغ آغاز شده و تا سه سال اول دانشگاه را شامل می‌شود. جوان در این دوره، دو سال درگیر بلوغ، دو سال درگیر كنكور و سه سال درگیر تحصیل در دانشگاه است، بنابراین دانشگاه به عنوان نهادی برآمده از مدرنیته، دارای ویژگی‌ها و خصوصیاتی است كه در طول 80 سال فعالیت در كشور، جایگاه و معنا پیدا كرده است.

وی تصریح كرد: واقعیت این است كه محیط دانشگاه به گونه‌ای نیست كه بتواند همه استعدادها را شكوفا كند و دارای فرصت‌های خوب و تهدیدهایی است. دانشجویان اگر هوشیار باشند و از فرصت‌ها به خوبی استفاده كنند، در آینده موفق خواهند بود.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اهمیت انتخاب در دوران جوانی، خطاب به دانشجویان، گفت: شما تا امروز كه وارد دانشگاه شده اید، با مسئله انتخاب سروكار چندانی نداشته‌اید، حتی دانشگاه محل تحصیل شما را هم رتبه‌ای كه در آزمون به دست آورده‌اید، تعیین كرده است. در واقع دانشگاه به عنوان محیط تربیت اجتماعی، نقطه ابتدای فراگیری انتخاب برای دانشجویان است و باید یاد بگیرند كه چگونه آری یا نه بگویند. عرصه اجتماع محل انتخاب است؛ چقدر آماده انتخاب هستید؟

دكتر طهرانچی ادامه داد: دانشجو زمانی كه وارد دانشگاه می‌شود، با اولین مفهومی كه آشنا می‌شود، انتخاب واحد است كه می‌خواهد به دانشجو، انتخاب كردن را بیاموزد. در این سنین اگر دانشجو انتخاب درستی داشته باشد، از شغل آینده خود، انتخاب همسر، انتخاب دوست و... نیز رضایت خواهد داشت و اگر نتواند انتخاب‌های درستی داشته باشد، در زندگی نیز دچار نارضایتی خواهد شد. خداوند انتخاب را به عنوان امانت به ما سپرده است؛ فرق انسان و دیگر موجودات در انتخاب است.

وی با اشاره به توصیه امام علی(ع) به امام حسن(ع) در نامه 31 نهج‌البلاغه، گفت: امیرالمومنین(ع) در این نامه می‌فرمایند: «دل جوان همچون زمین كشت‌ نشده است و هر چه در آن افكنند، می‌پذیرد‌. من نیز پیش از آنكه دلت سخت و خردت مشغول شود به ادب‌ آموزیت پرداختم تا با اندیشه استوار در كارها به امری روی آوری كه مردمان كارآزموده‌تر از طلب و آزمودن آن بی‌نیاز ساخته‌اند.» در این نامه، توجه به زمان تربیت مورد تأكید قرار گرفته است. در واقع اندیشه استوار این است كه درست انتخاب كنیم، قبل از آنكه دل و خِرد مشغول شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، علائق، قضا و قدر الهی و فضای جامعه را سه مبنای مهم انتخاب عنوان كرد و افزود: «موضوعات كلی، تصورات صحیح یا غلط، آموزش، فارغ‌التحصیلی و اشتغال آینده» علائق را تشكیل می‌دهد. «دعای پدر و مادر، اعمال انسان و سنت‌های الهی» قضا و قدر را تشكیل می‌دهد و «تأثیرپذیری و تأثیرگذاری» در مؤلفه فضای جامعه برای انتخاب قرار می‌گیرد.

دكتر طهرانچی ادامه داد: علائق فرزندان می‌تواند براساس توانمندی، استعداد و همت، آرمان‌ها و ارزش‌ها شكل بگیرد. توهمات، تخیلات و خودخواهی در كنار آرزوها و جاه‌طلبی‌ها نیز تشكیل‌دهنده علایق كاذب جوانان است.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان كرد: نگرانی كه در دوره كرونا وجود دارد، این است كه همت دانشجویان عزیز در اثر زیاد ماندن در منزل و آموزش مجازی، كم شده و اگر به درستی با این فضا برخورد نشود، همت جوان كه سرمایه آینده اوست، تحت‌الشعاع قرار گرفته و توانمندی را ضعیف كرده و استعدادهای او را شكوفا نكند.

وی ادامه داد: آرمان ها و ارزش ها در دوران جوانی در وجود فرد می نشیند. آرمان‌گرایی از مشخصه های جوان است. اگر جوانان براساس ارزش و آرمان، همت خود را به كار گیرند و استعدادهای خود را شناخته و توانمندی را روز به روز بارور كنند، می توانند آینده خود را بسازند.

وی با بیان اینكه دانشگاه، محیط اجتماعی یادگیری دانش است و نه محیط فردی، گفت: وظیفه دانشگاه، آموختن دانش تخصصی، مهارت و بالاتر از این دو؛ دانش اجتماعی است. دانشگاه آزاد اسلامی در كنار آموزش دانش تخصصی، توجه ویژه‌ای به دانش اجتماعی دارد. برای افزایش مهارت دانشجویان نیز سراهای نوآوری، مدارس مهارتی و طرح‌های مختلف اجرایی شده تا بتوانیم اشتغال دانشجویان را تأمین كنیم.

دكتر طهرانچی، مفید بودن و انسان كامل شدن را از جمله انتظارات جامعه از دانشجویان عنوان كرد و افزود: اشتغال و محیط كار مناسب و درآمد و روزی، كلیدواژه‌هایی است كه گاهی به جای یكدیگر استفاده می‌شود. شغل آینده دانشجویان لزوماً رشته‌ای كه انتخاب كرده‌اند، نیست، بلكه مهارت آنها می‌تواند زمینه‌ساز شغل آینده آنها باشد. اگر كسی دانش تخصصی و مهارت را توأمان داشته باشد، موفقیت بیشتری كسب خواهد كرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینكه شك در انتخاب و مقایسه با دیگران، آفت دوران تحصیل است، گفت: دانشجویان پس از انتخاب، باید با توكل به خدا و تبدیل شك خود به یقین، گام بردارند و به سوی موفقیت پیش بروند. دانشجویان بسیاری در سال دوم و سوم دانشگاه نسبت به رشته خود دچار تردید می‌شوند و همین موضوع باعث عدم موفقیت آنها می‌شود. صبر و مداومت در یادگیری پس از انتخاب، می‌تواند به موفقیت دانشجویان كمك كند. «یادگیری خلاقانه» كلید و راه‌حل موفقیت دانشجویان است و نه یادگیری براساس حفظیات.

وی تأكید كرد: دانشگاه سختی‌های خاص خود را دارد كه در دوره كنونی به دلیل غیرحضوری بودن كلاس‌ها، این سختی‌ها دوچندان شده است، چرا كه در آموزش حضوری دانشجویان رو در روی استاد آموزش می‌بینند، ولی در شرایط غیرحضوری آموزش سخت‌تر است. توصیه بنده به دانشجویان در این مرحله، صبر و مداومت است. دانشگاه آزاد اسلامی برای كاهش این سختی‌ها، سامانه «دانشجویار» را طراحی كرده است. با این سامانه، هركدام از دانشجویان یك استاد راهنما خواهند داشت تا مشكلات آموزشی خود را با وی در میان گذاشته و رفع كنند.

عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی در پایان گفت: كرونا زندگی در فضای حقیقی را چنان دچار تغییر كرده كه امروز كه جشن استقبال از دانشجویان جدیدالورود است، از حضورشان محروم شده ایم. سبك زندگی در فضای مجازی با زندگی حقیقی تفاوت دارد و باید سبك زندگی در فضای مجازی را بیاموزیم و بكوشیم این سبك زندگی را به نحو احسن دریابیم و امیدوارم حركت خوب و مؤثری در این زمینه داشته باشیم.

منبع: دانشگاه آزاد اسلامی سبزوار